Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla Volvo fantaster! Hoppas någon har svar på kanske min dumma fråga.

Jag har precis köpt en begagnad motor till min Volvo V70 2.0 T5 2012 automat.
Motorkoden är B4204T7 och motorn jag köpte var en motor som hade suttit i en Volvo V60 2016 med samma motorkod.
Allt stämmer och passar förutom vakuumpumpen till bromsservon. På den gamle toppen så sitter det en ögla där vakuumpumpen ska sitta monterad och drivas av en kamaxel medans på den nya toppen finns det ingen ögla. Då misstänker jag att det ska sitta en elektriskt driven vakuumpump på denna.

Min fråga är då. Går det att montera en elektrisk driven vakuumpump på min "nya" motor och kommer då min 2012 modell kunna driva den eller måste jag flytta över den gamla toppen och montera den gamla vakuumpumpen igen? Det innebär tyvärr att jag måste renovera min gamla topp då en av cylindrarna small etc etc.

BILD PÅ SKILLNADEN ÄR BIFOG SOM BILAGA.

Tackar för snabba svar. Har jag missat något så ställ gärna frågan.
Bilagor
Toppvakuumpumpbromsservo.PNG
Toppvakuumpumpbromsservo.PNG (604.28 KiB) Visad 1277 gånger
Att det är samma motorfamilj är ju en sak, men olika konfigurationer årsmodellmässigt. Här skulle man nog gått på artikelnumret istället.
Om din befintliga motorstyrning har mekaniska styrningar, så har den inte stöd för elektriska styrningar. Det sköter ju ECM. Om du inte har kabelhärvan och motorstyrningen så kommer det inte fungera heller. Du får studera elschemat mellan dessa årsmodeller på motorstyrningen och se om det går att kringgå detta eller inte.
@TommyP86, Vet ej om det är VEA eller Ford på 2016 men det är Ford 2012 i alla fall. @Doomis, Enligt el schemat ser det dess värre ut att koppla in någon elektrisk vakuumpump. Så då kommer det luta mot att renovera min gamla topp och då flytta toppen till det "nya" blocket. Skulle det vara möjligt? Blocket i sig ser ju identiskt ut men har ingen aning om det kommer gå. Är det möjligt om någon vet?
Att komplettera med en elektrisk vacuum pump är en mycket liten åtgärd, jämfört med att skifta topplock. I samband med skifte av topplock måste motorn nollas och för detta krävs specialverktyg och sist men inte minst går eventuell garanti du fått på motorn åt pipan.
Oroande är att motorn är annorlunda i utförande och att precis som "TommyP86" säger, så var det VEA hela modellåret 2016.

Data för T5 modellår 2012: Motor Ford, B4204 T7, kamkedja, automatlåda MPS6(Getrag), vanlig inbyggd vattenpump
Data för T5 modellår 2016: Motor Volvo VEA, B4204 T11, kamrem , automatlåda AWxx(Aisin), utanpåliggande elektrisk vattenpump

Kolla med säljaren så att det är rätt motor. Del av modellår 2016 fanns ju T4 med Ford motor, men den är ju bara på 1,6 liter.

Information inhämtad efter bästa förmåga...

Fixat går utan problem nu. Felet var spricka[…]

Nästa elbil från Volvo?

Den känns väldigt avskalad icke-Volvo, m[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]