Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

leiwi skrev: ons 19 apr 2023, 19:24 Har nu fått svar från Here där dom bad mig visa några exempel på kameror som inte plingade Jag skickade några och fick nytt svar (nedan) , men inte ett ljud från Volvo

Dear Mr. V

Thank you very much for your answer to HERE Technologies.

Your reply has been forwarded to the appropriate department. This department will review your request and they will contact you as soon as possible.

With kind regards,

HERE Customer Service
Härligt att du tar dig tid till detta. 👍
Användarvisningsbild
av sewen
@Malmstroem, Du är duktig på att förklara hur saker och ting fungerar, hur det går till, hur företag styrs och varför det blir på ett visst sätt.
Men vad tycker du? Är det bra, rätt och riktigt att det tagit ett halvår för Volvo att få produkten de sålt att fungera? Hur känner du själv när du köper något och det inte fungerar som avtalat?
Användarvisningsbild
av leiwi
Till er som tycker synd om Volvo att jag och många med mej ligger på Volvo att leverera felfria produkter som vi köpt och betalat för och inte är nöjda med felavhjälpningstider på FEM månader, fortsätt med det men jag tror inte att ni får någon guldstjärna eller extra rabatter på en ny bil.
Snacket om affärshemligheter mm eller andra invändningar är ju bara fullkomligt nys , jag har gjort felanmälan till Volvo och Here , från Here har jag fått tack för att jag uppmärksammat dom på felen , och det förra felet där kamerorna larmade på fel sida fixade ju Here på en vecka . Men från Volvo bara tystnad.
Så ni som tycker att det är OK att ni inte fått det ni betalat för och är nöjda med det , behåll era lyckliga stunder för er själva , så försöker vi andra rätta till fel och brister för er så ni med får det ni köpt och betalat för!
leiwi skrev:Till er som tycker synd om Volvo att jag och många med mej ligger på Volvo att leverera felfria produkter som vi köpt och betalat för och inte är nöjda med felavhjälpningstider på FEM månader, fortsätt med det men jag tror inte att ni får någon guldstjärna eller extra rabatter på en ny bil.
Snacket om affärshemligheter mm eller andra invändningar är ju bara fullkomligt nys , jag har gjort felanmälan till Volvo och Here , från Here har jag fått tack för att jag uppmärksammat dom på felen , och det förra felet där kamerorna larmade på fel sida fixade ju Here på en vecka . Men från Volvo bara tystnad.
Så ni som tycker att det är OK att ni inte fått det ni betalat för och är nöjda med det , behåll era lyckliga stunder för er själva , så försöker vi andra rätta till fel och brister för er så ni med får det ni köpt och betalat för!
Jag tycker du gör ett toppenjobb! Bry dig inte om dom andra. Undrar om Volvo är totalt styrda av kineserna eftersom det inte händer något? Likadant med Google-systemet, så mycket fel! Detta fick mig att byta bilmärke nu när jag skulle köpa en helelbil. Trist, jag gillar ju Volvo, egentligen!
av least
Att byta till Mercedes bara för att det finns mjukvarubuggar i infotainmentsystemet hos Volvo låter lite ovanligt.
Det var inte så att du faktiskt helt enkelt ville ha en EQB? :)
sewen skrev: tor 20 apr 2023, 15:05 @Malmstroem, Du är duktig på att förklara hur saker och ting fungerar, hur det går till, hur företag styrs och varför det blir på ett visst sätt.
Men vad tycker du? Är det bra, rätt och riktigt att det tagit ett halvår för Volvo att få produkten de sålt att fungera? Hur känner du själv när du köper något och det inte fungerar som avtalat?
Som jag indikerat ovan finner jag det acceptabelt att perifera funktioner i stödsystem som navigation tar ett tag att fixa, speciellt om det är svårkontrollerade underleverantörer inblandade.

Jag blir upprörd när viktiga system som är säkerhetsrelaterade eller direkt funktionsnödvändiga inte fungerar. Tyvärr har Volvo varit där ibland. Där tycker jag att man kräva ordentlig testning.

I en modern bil brukar det uppskattas att det rör sig om 100 miljoner linjer programkod. De är rätt komplexa system vi talar om. Det är mer kod i en modern bil än i t.ex. ett modernt stridsflygplan. Bilar är också konsumentprodukter, där kostnaden är viktig. Det ger att det är mer eller mindre ekonomiskt omöjligt att testa allting ordentligt. Resultatet är att det kommer att finnas buggar, precis som i alla annan konsumentelektronik.

Vill man bli upprörd över det så kommer man att få ett jobbigt liv. Jag väljer därmed att nöja mig med att saker och ting fungerar hyfsat. Inte att all mjukvara alltid fungerar perfekt.

Jag har viss insyn i hur man testar system som används inom flyg- och läkemedels-industrin där det är lite viktigare att saker och ting går rätt. Det blir rejält mycket dyrare att arbeta med sådana valideringsprocesser. Värt att notera att även där blir det fel ibland, men lyckligtvis inte så ofta.
Användarvisningsbild
av bem
Malmstroem,
Det låter som en sund inställning.
Men när man kört, som mig, med Google i snart 2 år om några månader, och sett alla knasigheter, så till slut blir man lite småirriterad även på vissa småfel. Jag är nöjd egentligen bara bilen startar (det har ju hänt att Volvo-bilar inte startat efter mjukvaruuppdatering) och jag kan åka från A till B. Det är så otroligt mycket jag egentligen klarar mig utan i min Volvo (V90 MY22). Man jag bara ler numera när saker slutar funka i bilen som med all sannolikhet har med mjukvaran att göra (det mesta funkar igen efter en omstart av infotainmentsystemet), och tänker: kommer väl en rättning i mjukvaran, kanske, i framtiden, ovisst när. Ny mjukvara kommer OTA (over the air) ungefär var 6-8 vecka har jag sett för Volvo Google-bil.
Vad en person tycker är oviktigt kan andra tycka är ganska viktiga funktioner för ens bilkörande.
I det här fallet är det väl tiden det tagit för att en rättning av kartan skall utföras som kan ifrågasättas, om tiden det tagit är rimlig, och vem som rätteligen borde rapporterat in knasigheten med fartkamerorna till de som skall rätta det. Det tycks ju som de som utför rättningen gjorde det snabbt när det väl kom till deras kännedom. Att känna ansvar för att rättning kommer utföras (om än det kan ta lite tid) är också viktigt. Det kan väl ifrågasättas i detta fall om tillverkaren slarvat med sitt ansvar rapportera felet vidare till de som skall rätta?
least skrev:Att byta till Mercedes bara för att det finns mjukvarubuggar i infotainmentsystemet hos Volvo låter lite ovanligt.
Det var inte så att du faktiskt helt enkelt ville ha en EQB? :)
Du kallar det mjukvarubuggar. Jag har sett och provat hur illa det är med Google-systemet. Över två år och det är fortfarande inte fungerande. Och det kommer nya fel - Hela tiden!! Efter en uppdatering fick flera bilar åka bärgare till verkstaden. Nä, det är mycket värre än vad du vill få det till!
När jag gjorde min beställning gick det inte ens att förklimatisera en XC40 helelbil. Detta efter att bilen funnits på marknaden i över ett år. Det var väl för några månader sedan det gick igång, och då bristfälligt. Känner en som har en XC40 helelbil som tjänstebil. Där får jag också veta hur illa han tycker det är. Säger nu att det blir något annat nästa gång.

Men om du är nöjd med din bil så är det väl bra? Och det var flera andra bilmärken som det kunde blivit. Nu var det en otroligt bra kampanj som gjorde att det blev just denna bil.
Nu äger jag inte en Google-bil , men jag har större förståelse för irritation där. Google är nuvarande plattform, som får majoriteten av utvecklingsresurserna. Den är inte heller så ny att man kan förvänta sig en massa barnsjukdomar. Att den inte fungera skulle irritera även mig.

Jag har inte insyn hur just detta kartfel hanterats. Jag tror att felet uppmärksammats relativt snabbt. Det är processen därefter som tagit tid. Utan att veta hur tekniskt svårt det har varit att åtgärda felet är det svårt att vara säker (ibland är "enkla" fel väldigt svårt att tekniskt åtgärda), men jag antar att felet helt enkelt inte prioriterats speciellt högt hos någon inblandad. Lågt prioriterade fel kan ta tid att fixa. Det kan faktiskt bli så att de aldrig åtgärdas...
Infotainment-systemen i bilar börjar bli en rätt stor del i varför någon väljer en viss bil. Om du tittar på utvecklingskostnaden så utgör mjukvaran ofta den största delen.

Jag har full förståelse för att någon väljer bil bara för den anledningen. Volvo har satsat på Google Automotive för att ha en konkurrenskraftig lösning där. Mercedes, BMW och VW kör vidare med egenutveckling. Framtiden får utvisa vem som får rätt -- och bästa systemet. Jag förstår Volvo Cars val. De är en liten tillverkare som skulle ha svårt att få resurser för att utveckla allting själva. Nu slipper de själva "front-end", och kan fokusera på andra bitar.

Jag är rätt nöjd med Sensus, och det är inte rädslan för Google som gjort att jag valt en BMW som nästa bil. De elbilar som Volvo kan leverera lockade minder än BMW i4 M50, men det är fullt möjligt att nästa bil blir en Volvo igen. Jag har ägt själv ägt 940, V70(I), V70N, XC70 (II) och XC90 (II), innan jag flyttade hemifrån körde jag 245 och 740. Så finns det något som passar väljer jag gärna Volvo. Hittills har jag inte blivit besviken på någon Volvo jag ägt. Jag har även ägt andra märken -- och de fungerar de också. :-)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]