Körbarheten i D4 till vardags är ingen större skillnad mot D5.
Någon som minns DRIVe 109 hk 5 vxl V70 240 Nm? Den hade extremt dålig körbarhet, D3 6 vxl 163 hk 320 (?) Nm gick oerhört mkt bättre i varje läge
Så är det inte här...
Moderator: Moderatorer
Malmstroem skrev: ↑tor 20 apr 2023, 11:52 TS behov av billösning verkar vara rätt likt mitt eget. Elbil för daglig körning, och en större traditionell bil för de tillfällen när man behöver utrymmet (och kör längre).Ok, kanske skall satsa på en senare MY17 eller en tidig MY18 då. Vet du hur man ser ifall bilen har AdBlue (på distans)?
Titta på bilen och bestäm dig för vad du tycker ser bäst ut. Jag tycker 20 tum räcker. Därmed har jag 20 tum på sommar, och 18 tum vinter på min XC90 D5 -17. När jag köpte bilen hade möjlighet att uppgradera till 22 tum sommar och 20 tum vinter för 20.000:- men valde att inte göra det. Huvudorsaken var främst att jag inte ville ha breda vinterdäck, men även att jag tycker att 22 tum blir för stötigt, speciellt utan luftfjädring.
Jag valde också en bil utan luftfjädring. Det efter ha sett problemen hos diverse bekanta med något äldre bilar med luftfjädring. Jag förstår också oron för en T8 när den blir äldre. Jag misstänkte att vi nog skulle äga vår XC90 rätt länge, och valde därför en MY17 för att slippa AdBlue, ingen hybrid och ingen luftfjädring. Allt för att få så få problem som möjligt när bilen blir äldre. AdBlue kom på senare MY18, och är inte något jag hade velat ha på min bil. Ja, det ger mindre utsläpp av kväveoxid. Där jag normalt kör med min bil spelar det rätt liten roll. Och det är inte ovanligt att AdBlue strular när den blir äldre, speciellt om du kör där det är kallt.
På sex år och snart 12.000 mil har EGR-ventil och kylare bytts på emissionsgaranti. Jag har också fått åtgärda ventilkåpspackningen mot oljeläckage. I övrigt har allting fungerat. Jag hoppas att den håller åtminstone tre år till. Det kan tänkas att vi har kvar den ännu längre, men det blir med stor sannolikhet åtminstone tre år till.
Börjar den strula kan den naturligtvis bli utbytt tidigare. Jag brukar ha rätt lite tålamod med saker som inte fungerar.
SundanceKid skrev: ↑tor 20 apr 2023, 17:56 Ljus inredning har funnits på R-design. Har haft en sån!Ok, aldrig sett det, alla jag sett har svart inredning.
RivenFlush skrev: ↑tor 20 apr 2023, 15:45 Ok, kanske skall satsa på en senare MY17 eller en tidig MY18 då. Vet du hur man ser ifall bilen har AdBlue (på distans)?Öppnar du tankluckan så ser du påfyllningsröret för AdBlue. Jag känner inte till något annat sätt att enkelt kontrollera om det finns AdBlue.
RivenFlush skrev: ↑tor 20 apr 2023, 15:45Centerdisplayen eller innanför tanklocket:
... Vet du hur man ser ifall bilen har AdBlue (på distans)?
Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]