Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Ny här så tack för insläpp! Har sökt i gamla trådar men inte hittat något som hjälpt mig, om någon annan har skrivit om detta är jag tacksam för hänvisning! (Har ej heller Vida/DICE (än).

Köpt en bil där förrförre ägaren/någon han anlitat bytt kamrem och monterat remmen två steg efter rätt läge på båda kamaxlarna och vid startförsök startar den inte, startmotorn går runt som den skall, och verkar som om den saknar komp (hade ingen kompmätare men skall verifiera senare). Så istället för att lägga mer tid på den motorn har jag köpt en komplett 2011 B5254T11, samma motor i grunden men 231hk istället för 200 som det är på 2009'an. Gissar att det är mjukvara/spridare kanske och något vassare kamaxelslipning kanske, annars verkar de i övrigt vara samma så bör gå att fungera. Bra med det och lär ge sig men till mina frågor;
- hittar inget på nätet om vad som skall göras för ett motorbyte för P3-plattformen så undrar om någon har bra information vad som behöver göras/vilken ordning o.s.v.?
- har ingen möjlighet att lyfta bilen och släppa motor/vxllåda neråt på subframen utan måste lyftas upp ur motorrummet, går det att separera och lyfta bara motorn eller måste man lyfta motor och låda tillsammans?

Tack på förhand!
Hej och tack för ditt svar, Binkie!

Vet du om det kan bli för trångt åt högersidan i motorrummet (i färdriktningen) om man skulle försöka att bara lyfta motorn och låta lådan vara kvar? Ut kanske går men att få den tillbaka med en turbin på flexplattan och sedan få den att hamna rätt på växellådans ingående axel utan att skada axel/packbox osv gissar jag är lite krångligare...?!
Budar just nu på en Vida/Dice så får se hur det går, börjar väl bli dags att skaffa en med två st P3'or... har uppfattat det som att i Vida finns beskrivningar hur man bl.a. monterar och demonterar det mesta på de olika modellerna så...
Tack på förhand!
Jo, så får det nog bli, skall ändå mäta turbin från blockdelningen för vetskapens skull. Tänker mig att serva upp den "nya" motorn innan ilyft så att allt sådant är gjort när det förhoppningsvis blir dags att starta, även försöka få ur så mycket som möjligt ur automatlådan också när den är mer lätthanterlig.
Uppdatering för den händelse det kan hjälpa någon annan... Tagit rätt mycket kort under demonteringen, inte så mycket under montering då det mest är det omvända.
Efter demontering av allt som var anslutet till motor/låda med mera så lyftes hela paketet upp, med ett block som gjorde att man kunde tilta motorn (mycket) som #Binkie nämnde. Trångt men det gick bara det gjordes försiktigt. Väl ur bilen servat upp den "nya" motorn med byte av alla remmar, filter, oljor (fylls på med motor i bil) med mera och igår lyftes den tillbaka på plats. Kommer att återmontera allt som demonterats inklusive rengöring och rostborttagning, spraya alla elkontakter o.s.v. Byter även båda fjäderbenen till nya då de befintliga var slitna/en fjäder av så att även det blir fräscht. Det intressanta nu blir att se om bilens system accepterar den "nya" 231hk-motorn med dess styrbox m.m. rakt av eller om jag måste hänga tillbaka den tidigare elektroniken, återkommer om detta.
#S6024t Tackar för konfirmationen! Konstaterade precis det, startade inte alls utan kom bara upp felmeddelande om startspärr. Så när väl den boxen var bytt tillbaka till original för motor/bil så startade den efter ett flertal försök men gick gå bara på tomgång och upp till ca 1.600rpm med meddelande om nedsatt motorprestanda. Bytte då även spjällhuset tillbaka till original, då jag använde både T11'ans insug+spjällhus vid första montering och då både startade och gick den som den skulle, varvade normalt. Går som den skall verkar det som efter en kortare provkörning så skall nu plocka ihop det som blev över... :-) Byte från manuell/svänghjul till automat inga problem vad det verkar.

Summering, för att förenkla för någon annan, för byte till annan än T6-version använd original ECU (?) och spjällhus bara så verkar det som att det bara är byte rakt av, behöll spridare och allt annat från T11.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]