- fre 15 jul 2022, 09:02
#1505154
Vid dagens första start av V70N 2.5T-2004, med 24000 mil på mätaren, så får man felmeddeladet ”Motorprestanda nedsatt” redan vid nyckeln i de två första tändningslägena. Om man sedan startar bilen så låter den brum-brum-brum i hetstempo.
Felkodsutläsning ger koden 91B7 (internt fel i spjällhuset). Efter släckning av felkoden så fungerar bilen perfekt. Det tycks också som att man först måste läsa ut felkoderna innan man släcker dem. Man kan inte gå direkt på släckning. Så första starten för dagen är en krånglig startprocedur. Under alla andra starter under resten av dagen så startar bilen sedan utan problem.
Felet har kommit och gått tidigare. Bilen har också varit på verkstad flera gånger för felsökning och åtgärd. Bl a har spjällhuset rengjorts, huvuddatorn har bytts ut och nu senast har startbatteriet (som bara var 2 år) bytts.
Jag har sett att många i forumet har haft problemet, men jag har inte sett någon lösning.
Hur ska man fånga detta fel? Det känns ju inte som ett ”riktigt fel” i spjällhuset eftersom man kan ta bort det med felkodsläsare. Men det tycks ju som att bilen ändå påverkas av felet eftersom den startar i hetstempo när felkoden är satt. Och varför sätts felkoden bara när bilen stått ett tag? Det för ju nästan tankarna till något annat batteri som inte håller spänningen.
Jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite tips för att fånga felet.
Felkodsutläsning ger koden 91B7 (internt fel i spjällhuset). Efter släckning av felkoden så fungerar bilen perfekt. Det tycks också som att man först måste läsa ut felkoderna innan man släcker dem. Man kan inte gå direkt på släckning. Så första starten för dagen är en krånglig startprocedur. Under alla andra starter under resten av dagen så startar bilen sedan utan problem.
Felet har kommit och gått tidigare. Bilen har också varit på verkstad flera gånger för felsökning och åtgärd. Bl a har spjällhuset rengjorts, huvuddatorn har bytts ut och nu senast har startbatteriet (som bara var 2 år) bytts.
Jag har sett att många i forumet har haft problemet, men jag har inte sett någon lösning.
Hur ska man fånga detta fel? Det känns ju inte som ett ”riktigt fel” i spjällhuset eftersom man kan ta bort det med felkodsläsare. Men det tycks ju som att bilen ändå påverkas av felet eftersom den startar i hetstempo när felkoden är satt. Och varför sätts felkoden bara när bilen stått ett tag? Det för ju nästan tankarna till något annat batteri som inte håller spänningen.
Jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite tips för att fånga felet.
Låt framrutan vara större än backspegeln!