Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av martinu
Hej, jag har en volvo 745 glt -90 som bensinmätaren inte funkar som den ska på. Så mer jag gasar när jag axar upp så mer bensin visar mätaren att det är i tanken..

Är det någon som kan hjälpa mig :???:
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Jag är verkligen inte nån som kan el eller motorer. Men alla vi som kör 740 har eller känner nån som har fel på sin bensinmätare. Oftast är det jordfel som bara är ärg vid tankens jordfäste (riv loss mattan i bagageutrymmet, iaf på 744), syns att det är vitt och så vid sladden mot karossen. Bilen jordar lite olika beroende på hur man kopplar och gasar, det vet alla som misslyckats med att dra strereo nån gång, så varför skulle det inte kunna påverka en redan jordfelad bensinmätare? Har den visat rätt någonsin? Är du säker på att det inte är nåt rent löst i tanken? Typ flottören som ligger och skvalpar? Gaspådrad och gaspådrag är ju oxå en smakfråga, he he... Om alla andra mätare, typ varv, hastighet, ev voltmätare funkar så gör som vi andra: Kör på trippmätaren och var glad, du kör 740!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bara att hålla "plattan i mattan" så slipper du tanka mer! :wink:

Nej, jag tycker att det låter som om spänningsregulatorn inte är ok.
Nu är jag lite osäker på var den sitter...vissa snackar om att den sitter i reostaten (den du vrider på för att ändra ljusstyrkan i instrumenthuset).
Andra säger att den sitter i tempmätaren...

Om jag vore i din mössa...skulle jag åka till bildemonteringen och hämta en reostat och testa, kanske även en tempmätare (då man ändå är där).
av martinu
Jocke S. skrev:Bara att hålla "plattan i mattan" så slipper du tanka mer! :wink:

Nej, jag tycker att det låter som om spänningsregulatorn inte är ok.
Nu är jag lite osäker på var den sitter...vissa snackar om att den sitter i reostaten (den du vrider på för att ändra ljusstyrkan i instrumenthuset).
Andra säger att den sitter i tempmätaren...

Om jag vore i din mössa...skulle jag åka till bildemonteringen och hämta en reostat och testa, kanske även en tempmätare (då man ändå är där).
okej
av martinu
Röd med rostlagning skrev:Jag är verkligen inte nån som kan el eller motorer. Men alla vi som kör 740 har eller känner nån som har fel på sin bensinmätare. Oftast är det jordfel som bara är ärg vid tankens jordfäste (riv loss mattan i bagageutrymmet, iaf på 744), syns att det är vitt och så vid sladden mot karossen. Bilen jordar lite olika beroende på hur man kopplar och gasar, det vet alla som misslyckats med att dra strereo nån gång, så varför skulle det inte kunna påverka en redan jordfelad bensinmätare? Har den visat rätt någonsin? Är du säker på att det inte är nåt rent löst i tanken? Typ flottören som ligger och skvalpar? Gaspådrad och gaspådrag är ju oxå en smakfråga, he he... Om alla andra mätare, typ varv, hastighet, ev voltmätare funkar så gör som vi andra: Kör på trippmätaren och var glad, du kör 740!
trippmätaren funkar inte häller! men tankmätaren visar rätt om man gasar max.
Användarvisningsbild
av camaro69
martinu.

Får nästan känslan av att du har en tvilling till "chefen kökets bil" som såldes för 3 år sedan.
Den "råttsoffan" uppvisade alla brister du hittills beskrivit. Fel på servo, tankmätare, trippmätare, lambdalampa m m, o s v.

På helgen lagade man ett fel bilen för att nästa helg få kasta sig över nästa fel.
När avgassystem ink kat, servo och acc la av på samma gång fick "bilfan" gå iväg.
Absolut en dom sämsta bilar som ägts.
av martinu
camaro69 skrev:martinu.

Får nästan känslan av att du har en tvilling till "chefen kökets bil" som såldes för 3 år sedan.
Den "råttsoffan" uppvisade alla brister du hittills beskrivit. Fel på servo, tankmätare, trippmätare, lambdalampa m m, o s v.

På helgen lagade man ett fel bilen för att nästa helg få kasta sig över nästa fel.
När avgassystem ink kat, servo och acc la av på samma gång fick "bilfan" gå iväg.
Absolut en dom sämsta bilar som ägts.
haha okej. Men jag har nyss sålt min 855 och köpte denna 745 glt och jag är mernöjd med 745an. jag fick bukt på avgaslampan men jag har väl felet med knackgivarsignalen kvar för de?
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]