Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Fick punka igår 70 km från hemmet. Inga problem tänkte jag, byter till reservdäcket. Plockar ut det, hissar upp bilen, tar bort hjulet med punkadäcket och trycker dit reservhjulet. Nu kommer det roliga. Bultarna går inte skruva så långt att de håller fälgen på plats utan det glappar när jag började köra några meter. Stannade naturligtvis och kallade på bärgare.

Ska det finnas speciella bultar till reservhjulet? Fanns inga i min bil. Reservhjulet är original och kom med bilen från fabrik.
Låter som bultarna till dina sommarhjul är utbytta till några andra? Originalbultarna ska passa
xAx skrev: mån 17 apr 2023, 13:28 Fick punka igår 70 km från hemmet. Inga problem tänkte jag, byter till reservdäcket. Plockar ut det, hissar upp bilen, tar bort hjulet med punkadäcket och trycker dit reservhjulet. Nu kommer det roliga. Bultarna går inte skruva så långt att de håller fälgen på plats utan det glappar när jag började köra några meter. Stannade naturligtvis och kallade på bärgare.

Ska det finnas speciella bultar till reservhjulet? Fanns inga i min bil. Reservhjulet är original och kom med bilen från fabrik.

har också haft det problemet på min V70, det var 3år sen och fick punka precis utanför Ica. Försökte montera reservhjulet och självklart gick inte hjulbultarna in i reservhjulet(det var "för stort".. givetvis fick jag ringa bärgning, hade inget val heller.. och jag har som sagt original bultar och reservhjul.. vettefan om det skall vara så. eller att det krävs att man behöver skruvmutterdragare för att köra in hjulbultarna.. har inte provat reservhjulet sedan dess.. kanske ska ta ut och fylla på luft hm...
Bör kanske förtydliga. Alufälgarna är Volvos "Canicula". Var hos lokala Volvohandlaren i ärendet och fick beskedet att hjulbultarna ska passa till reservplåthjulet som kom med bilen.

Okeeej, åkte hem och plockade av ett annat hjul än det som punkterats. Samma sak. Skruvar jag bultarna tills de "bottnar", så återstår ett glapp om några mm mellan plåtfälg och bultar. Nog skulle jag kunna dra åt bultarna mer med våld men då sabbar jag nog gängorna. Inte sugen på att testa detta.

Tycker inte det känns bra att åka omkring utan ett fungerande reservhjul. Någon mer som har erfarenhet av detta?
Så här ser mina original volvo hjulbultar ut. Passar perfekt i både alu fälgar och i plåt/reservhjul.

Tänk på att om ni bara kört alu fälgar sommar och vinter så är de tjockare än plåt/reservhjulet och gängorna rostar därför längst in om ni bara kör alu och får svårt att gå i hela vägen med plåt/reservhjul. Jag kör med plåtfälgar på vintern så problemet hinner inte uppstå med rost i botten eftersom jag skruvar på plåtfälgar en gång per år.

Fettar man in bultarna uppstår heller inte problemet för gängorna rostar inte söder då vilket händer annars.
Bilagor
Volvo.JPG
Volvo.JPG (26.64 KiB) Visad 564 gånger
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Exakt så ser mina bultar ut! Ja, det stämmer, har alufälgar vinter som sommar (aldrig kört med plåtfälgar), så din förklaring att gängorna rostat där bultgängorna aldrig nått fram låter mer än sannolik. Ska försöka dra dem med varsamt våld. Tack för att du skingrat dimmorna.
xAx skrev: tis 18 apr 2023, 10:23 Exakt så ser mina bultar ut! Ja, det stämmer, har alufälgar vinter som sommar (aldrig kört med plåtfälgar), så din förklaring att gängorna rostat där bultgängorna aldrig nått fram låter mer än sannolik. Ska försöka dra dem med varsamt våld. Tack för att du skingrat dimmorna.
Men feta in dem innan du börjar dra i dem.

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]

Kontaktat polisen och Volvia. Önskar en ny ru[…]

B4b B4b,A modellen