Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kena
Kena skrev:1000 gånger av 98 är det elektriskt fel när inte od:n pluppar i. Antingen brytaren d trycker på eller det vanligaste, kabelbrott i eller i närheten av växelspaken. Ryck bort askkoppen och skruva bort mittkonsolen så hittar du kabblarna.
Glömde att det kan vara brytaren på växellådan åxå, den känner av att 4ann ligger i.
av _joheen_
okej få kolla de med :D
av ZeoN
kanv ara så enkelt att kabeln i spaken lossnat , har hänt mig..... ett tips kolla den åxå ..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Med ett enkelt mätinstrument som kan mäta spänning (volt) & resistans (ohm), kan man lätt mäta brytaren i växellådan & brytaren i växelspaken via reläts sockel.
av lennart lundberg
Hej!

Citat från tidigare inlägg.

Det händer att kabeln som går från knappen på växelspaken går av nertill där spaken är ledad ”vickas av”. Det sys inte utanpå kabel för det är koppartrådarna som går av först.

I ditt fall kan det vara så att när det är kallt ute så är kabeln styv, vilket gör att där det är avbrott så är kabel för stel för att vikas och på så sätt går kabelbrottet inte ihop. Efter ett tag då allt har mjuknat lite så böjer sig kabeln lättare och då går kabelbrottet samman igen och överväxeln fungerar.
Hoppas att du förstår vad jag har skrivet.

Lennart 960
av Gerling
kolla så det är ström fram till solinoiden också...eller prova byta den..
av _joheen_
nuså har jag kikat lite , relät klickar ej, ska jag byta det eller ska jag felsöka nångon annan stans först ? kan relät klicka fasst solenojden är trasig ?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
_joheen_ skrev:nuså har jag kikat lite , relät klickar ej, ska jag byta det eller ska jag felsöka nångon annan stans först ? kan relät klicka fasst solenojden är trasig ?
Är säkring #12 hel? Den ger spänning till relät.
Om säkringen är hel, kan du dra bort relät och mäta resistansen mellan klämma 1 (motsvarande 15 på relät) & klämma 4 (motsvarande 86 på relät). Normalt = oändlig resistans. Knappen nertryckt = 0 ohm.
Tändning av när du mäter.
Lägg i fyrans växel och mät resistansen mellan klämma 8 (motsvarande 85 på relät) & jord. Med fyrans växel i = 0 ohm. Övriga växlar + friläge = oändlig resistans.

Lycka till!
av _joheen_
japp allt stämmde , så imorrn ska jag byta relä med en kompis och kolla om det funkar , vill vara säker. För ett nytt på volvo kostade 400 kr och så hade man ingen returrätt
av Hemulen
Hej. Funkar det med din kompis relä så kan du ju alltid öppna ditt eget relä,kolla efter spruckna lödningar och löda om det, eller värma lite på dom gamla lödningarna.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]