Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla kunniga här på JagRullar, jag köpte för drygt 3 veckor sen en V70 2012 med D2 motorn som jag varit super nöjd med. Den har alltid startat och gått som den ska utan problem. Fram tills igår! Jag åkte en sträcka på drygt 1 mil i ungefär 80-90km/h och svängde av vägen och kände då att det började lukta diesel.

Min spontana tanke var direkt att jag eller bilen startat dieselvärmare, började skrolla i menyerna men det visade sig att den var avstängd.

Jag klev ur bilen direkt och öppnade huven och tog bort motorkåpan och kunde direkt konstatera att det var väldigt fuktigt vid spridarna. Jag stod med motorn igång för att försöka lokalisera läckan, jag hittade den aldrig.

Vad jag provat hittills;

Ta vatten med såpa och försökt pensla lite här och var och letat efter bubblor, men INGET.

Jag tog även tryckluft och blåste bort all diesel så gott jag kunde och tog en sväng med bilen, det hade kommit lite diesel men vart ifrån kan jag inte se.

Bifogar en bild också, vet inte om det är till någon hjälp alls.

Alla idéer och funderingar som kan hjälpa att lösa problem är välkomna. Kommentarer som att jag blivit lurad undanbedes tack.

Tack på förhand

/ Oskar
20167F5C-0CA5-48D6-AEC7-3846418FC88A.jpeg
20167F5C-0CA5-48D6-AEC7-3846418FC88A.jpeg (2.63 MiB) Visad 1030 gånger
En liten uppdatering, provade dra alla spridare, visade sig att en var dåligt dragen. Fick till mig att det skulle vara 25Nm, den var dragen ungefär ~15Nm. Ställde in 25Nm och började dra men det gick blev aldrig ”Hårdare”. Gängorna är nog slut, fick dragit lite iallafall. Ska se om detta hjälper annars får det bli att borra upp och ner med en insatsgänga och se om det hjälper.
Tjenare! Mitt problemet är nog löst men jag ogillar starkt när folk inte berättar hur det gick i slutet så jag ska inte vara som dom!

Det funkade inte överhuvudtaget att försöka dra åt spridarna som jag skrivit ovan, det fortsatte läcka. En morgon på väg till jobbet så var det färdigt, fästet som höll fast spridaren var defekt (Sönder dragen av förra ägaren då både gängor och fästet var lite trasigt) och hade gått av på båda "krokar" så att spridaren flög upp och tryckte till returen och förstörde den också. Fästet till spridaren kunde man nästan lyfta rakt upp.

Jag fick express beställt en ny retur och nya kopparbrickor som tur var hade jag ett fäste liggandes i en låda jag fick med av förra ägaren. Det slutade med att jag fick borra upp hålet till fästet och sätta in en ny gänga (Helicoil) och sen återmontera allt som det var innan och nu fungerar det som det ska. (Förhoppningsvis)

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Nästa elbil från Volvo?

Jag hade hoppats på en design närmare E[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]