- lör 23 jul 2022, 19:52
#1506142
Har återigen skruvat med volvon. Nu står den mest i vägen så jag tänkte att det skulle bara enkelt att kunna starta med nyckel. Det visade sig sen innan att startmotorn är kass och den bytte jag till en liknande, lite längre men fästena stämde iallafall. Nu skulle allt funka men icke.
Den"nya" startmotorn från skroten funkar med direktström från batteriet och motorn startar. Men att starta men nyckel är helt kört. Hoppas att det finns en lösning på detta. Märkte att det gälla skriket faktiskt kommer från immobilizern. Vet inte om det har någon betydelse eller om det är själva felet?
Hursomhelst, det gick att starta motorn med tjuvkopplad kabel direkt på solenoiden. Det jobbiga var när motorn väl gick igång så gick den som en kratta. Ventiklapper, går ojämnt och varvtalet svajar upp och ner. Det luktar bränt och äckligt lite svart rök från avgaserna.
Jag började med att kolla tändstiften och de var rejält sotiga. Testar att dränka dem i bensin och se om det gör någon skillnad.
Vet inte vilken är nästa grej som jag ska kolla på

Den"nya" startmotorn från skroten funkar med direktström från batteriet och motorn startar. Men att starta men nyckel är helt kört. Hoppas att det finns en lösning på detta. Märkte att det gälla skriket faktiskt kommer från immobilizern. Vet inte om det har någon betydelse eller om det är själva felet?
Hursomhelst, det gick att starta motorn med tjuvkopplad kabel direkt på solenoiden. Det jobbiga var när motorn väl gick igång så gick den som en kratta. Ventiklapper, går ojämnt och varvtalet svajar upp och ner. Det luktar bränt och äckligt lite svart rök från avgaserna.
Jag började med att kolla tändstiften och de var rejält sotiga. Testar att dränka dem i bensin och se om det gör någon skillnad.
Vet inte vilken är nästa grej som jag ska kolla på
