Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Alla däck har deklarerade ljudnivåer, så det är bara kolla vilken ljudnivå de håller. Personligen skulle jag välja inte chansa utan välja "VOL" märkta däck.
av Volvoold
Jag har provat flera bilar med Primacy 4, och tyvärr är V90 den bil som trots dessa normalt tysta däck, släppte in mest vägljud med elakaste frekvenserna. (Trots att den bara hade 225-17-tum. Den påverkades också mest av skillnaden men finare och grov asfalt.

Peugeot 308 Sw 2020, var klart bättre på detta sätt. Men det är möjligt att det ändå är mindre dåligt med Primacy 4 på V90:än andra alternativ.
av KalleJ
ThomasT skrev:Alla däck har deklarerade ljudnivåer, så det är bara kolla vilken ljudnivå de håller. Personligen skulle jag välja inte chansa utan välja "VOL" märkta däck.
Extern ljudnivå på ganska slät asfalt ja. Har väligt liten korrelation till ljudnivån i kupén.
Användarvisningsbild
av ThomasT
KalleJ skrev:
ThomasT skrev:Alla däck har deklarerade ljudnivåer, så det är bara kolla vilken ljudnivå de håller. Personligen skulle jag välja inte chansa utan välja "VOL" märkta däck.
Extern ljudnivå på ganska slät asfalt ja. Har väligt liten korrelation till ljudnivån i kupén.
Ja, det är en märkning om hur mycket däcket "ljudförorenar" sin omgivning men jag har svårt att tro att det ändå inte ger en fingervisning om hur bullrigt det även är i coupén.

Många märken har numera olika ljudteknologier, exempelvis:
Bridgestone: B-Silent
Dunlop: Noise Shield Technology
Continental: ContiSilent
Hankook: Sound Absorber
Michelin: Acoustic Technology

Så man kan välja ett däck som har någon av dessa teknologier. Jag har inte stenkoll på dem, men några använder tex en foam matta inuti däcket.
av KalleJ
Tyvärr är du helt fel ute @ThomasT Jag önskar också att EU däckmärkningen hade gått att följa. :party:

Och ja mattorna är teknologi som ska dämpa ljudnivån i kupén. Men EU däckmärkningen är fortfarande inte direkt korrelerad till kupéljud.

Här är första exemplet jag hitta med 2min googling, har sett fler tester med liknande resultat.

Titta här på första sidan Hankook har högst dB (72) på eu märkningen men är tystast i kupén.
Goodyear 70dB men kommer sist. Som sagt liten korrelation, speciellt om vi tar bilar med bra ljudisolerad kupé som exempel.

Sen är både detta testet och EU's märkningen utförd på "kontinental" asfalt. Med allt vad det innebär.

Däckmärkning:
https://www.autoexpress.co.uk/product-g ... es-buy-now

Kupémätning längst ner:
https://www.autoexpress.co.uk/product-g ... ults-categ

"What’s that sound?
There are many elements that create noise in a car’s interior: wind, driving speed, road conditions, engine and structure noises, as well as tyres.
One of the main sources of tyre noise is the tyre air cavity resonance, produced by air vibration inside the tyre and transmitted to the vehicle’s structure.
Goodyear’s SoundComfort technology works directly to reduce the tyre air cavity resonance."
av LJN
Har ni noterat på allt lägre mönsterdjupen på nya däck idag? Tex. i AMS senaste däckstest, Continental Sport Contact låga 5,8 mm. Själv köpte jag en uppsättning Continental Premiumcontact och mätte upp endast 6,4 - 6,5 mm.
av KalleJ
LJN skrev:Har ni noterat på allt lägre mönsterdjupen på nya däck idag? Tex. i AMS senaste däckstest, Continental Sport Contact låga 5,8 mm. Själv köpte jag en uppsättning Continental Premiumcontact och mätte upp endast 6,4 - 6,5 mm.
Mönsterdjupet är olika på olika dimensioner. Gissar att LJN har rätt breda 20-21" ?

"Vanliga" 17" Premium Contact 7 har 7.8mm.
Contact 6 har dock över 8mm så trenden går neråt, högst troligtvis för att få lägre rullmotstånd, "känsla" och bättre bromsvärden iaf på torrt.
Det som är mest störande är att information om mönsterdjup inte finns på tillverkarnas hemsidor i de flesta fall.
Breda däck brukar ha lite lägre mönsterdjup hos vissa tillverkare.

av LJN
Har originaldimension 235/55 R19" så det är en vanlig dimension idag.

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Hej, Hur gick det med detta problem och fick du e[…]