Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har beställt mig en liten mini lyft men har insett att det troligtvis inte kommer kunna nå ut till volvons lyft punkter som är rätt långt ifrån varandra (ca 150 cm). Kan man lyfta lite innan på karossen eller är det kört där?
Köpt verktygsbodens: https://verktygsboden.se/garage-verksta ... a29sbGk%3D

Dom skriver lite luddigt och manualen säger ingenting. 137 cm från klossens c/c, vad innebär det? Någon här kanske har en här.
Den är snarlik "quickjack".

Mvh.
Dessa är nog (om du inte har "riktig" ram) gjorda för att lyfta i domkraft fästena. Då får det inte vara mer än 137 cm mellan dom. Sedan kan man säkert lägga en kraftig bräda mellan lyft och bil, men då gäller inte garantin förmodligen och du följer ju inte säkerhetsföreskrifterna.
Funderade faktiskt på en bräda också, det kan ju gå. Volvon har väldigt långt mellan lyftpunkterna, nära 150cm. Har även en saab 900 turbo från 91 och den har rätt nära mellan fästena blott 118cm. Lyften är mest till den då den lider av "saab sjukan*"
* Sönderrostade länkarms infästningar fram.
Får väll bygga till en bräda då jag tänker inte köpa till deras: https://verktygsboden.se/garage-verksta ... 60x60-mm-1 för 850 spänn STYCK. Kanske finns att få tag i sådant där gummi på andra ställen?

Kommer ändå att ställa bockar under bilen nära lyft punkter OM olyckan är framme. bilen får sig nog en rejäl kyss under då men den kan man laga, dör jag är det betydligt svårare att laga. Läst på om denna och tittat tester och den ska vara väldigt stabil och bra. Finns ju en del utmanare som var dyrare, quickjack på biltema och jula har någon modell som känns lite halvt seriös. Pela är ändå ett känt märke. Modellen verkar mer igenomtänkt med flera olika "stoppunkter". De andra hade bara två.
Hade du läst mitt andra inlägg så vet jag om dessa men känner att dom är alldeles för dyra. 850kr styck för en bit gummi. Man bör kunna komma över något liknade fast billigare. Ett alternativ är lennartes tips om en bräda som kan sticka ut de extra 5 cm på varje sida som behövs. Men där får man vara noga med att den klarar bilens vikt och att inget bli ostabilt och vingligt.
Nu bara "spånar jag. Men, en bräda typ 120x45 mm som (med lite råge) räcker mellan domkraft fästena. Dom sticker ner lite, så med med en bräda till ( kanske 45x28 mm) som stöder längs hela tröskellådan. Så blir det både starkt och säkert, och inte vingligt. Måtten är ungefärliga, men bör funka.
Jag har funderat på något liknade. jag har "visualiserat" våra idéer, mest för att se om jag hänger med hur du tänker. båda kanske vore overkill då dom går att utföra samtidigt.

Din ide, stämmer det? LP är lyft punkterna.
Bild

Min idé, stöttning på kanterna när man har bilen i rätt höjd.
Bild

Så får ni en bild på skönheten.
Bild

Saaben har en del att leva upp till.
Bild
Har mätt lite halv snabbt, hade det går NÄSTAN att lyfta, det handlar om ett par centimeter från kanten. Då kommer brädan slippa bli hårt belastad.
Bild

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]