Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Och då är frågan, hur ska forumets viktiga ägaromdömen och erfarenheter komma "fram" till Volvo personvagnar? Det borde finnas någon eller några forummedlemmar som jobbar med dessa frågor på Volvo eller?
Användarvisningsbild
av bem
I morse när jag skulle åka med bilen tryckte jag efter en stund, som brukligt, på vänster rattknapp för att aktivera farthållaren (adaptiv) och Pilot Assist (PA). Men icke sa Nicke. Inget hände. Provade flera gånger. Inga varningsmeddelande att nån sensor var blockerad, smutsig eller så. Fick stanna bilen och starta om det ökända infotainmentsystemet så var jag på banan med funktionerande farthållare och PA. Det är i och för sig bra att man kan få tillbaka "tappade" funktioner med omstart av infotainmentsystemet men jag tycker inte man skall "tappa" såna här saker överhuvudtaget. Tyder väl på viss instabilitet i systemet?
Lite lustigt, jag har mjukvara 2.7 (senaste) i min Google-bil och en av "förbättringarna" i 2.7 är:
"Förbättrad stabilitet för infotainmentsystemet".
Verkar som Volvo behöver jobba mer med det i framtida nya versioner av mjukvaran för att Förbättra stabilitet för infotainmentsystemet.

Har förresten sen en tid märkt att ibland när jag kommer ut till bilen och kör iväg är centerdisplayen helt svart och så verkar infotainmentsystemet starta upp (om) av sig själv. Gissar Volvo lagt in detta i förebyggande och återställande syfte att infotainmentsystemet skall startas om regelbundet av sig själv? Dock lite irriterande man får åka en stund med svart centerdisplay innan innehållet på skärmen kommer fram. Gäller V90 T6 Recharge MY22.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Även solen (Sensus) har tydligen sina ”fläckar”. Men kan svårligen tänka mig Sensus någonsin varit i samma (sämsta) klass som det nyare som ersatte det. Har ju blivit att jag sett rätt stort spektrum av knasigheter i det ökända infotainmentsystemet, under 20 månaders brukande av min Volvo Googlebil. Men det tar sig sa mo…brännaren. Det är bättre idag än för 20 mån sen men fortfarande finns knasigheter kvar och funktioner kan flippa ur.
av HeavyMetal
bem skrev: fre 14 apr 2023, 13:07 Även solen (Sensus) har tydligen sina ”fläckar”. Men kan svårligen tänka mig Sensus någonsin varit i samma (sämsta) klass som det nyare som ersatte det. Har ju blivit att jag sett rätt stort spektrum av knasigheter i det ökända infotainmentsystemet, under 20 månaders brukande av min Volvo Googlebil. Men det tar sig sa mo…brännaren. Det är bättre idag än för 20 mån sen men fortfarande finns knasigheter kvar och funktioner kan flippa ur.
Jag skulle faktiskt gå så långt som att betala extra för att få gamla Sensus över Googles skitsystem på en ny Volvo.
Användarvisningsbild
av bem
HeavyMetal skrev: lör 15 apr 2023, 00:00 ...
Jag skulle faktiskt gå så långt som att betala extra för att få gamla Sensus över Googles skitsystem på en ny Volvo.
Ja med. :-)
Användarvisningsbild
av leiwi
Jag tror att dom som haft Sensus tidigare håller med er , det verkar vara mycket lång tid till det blir ordning på Google , om det nu nånsin blir :-/
av Sjogerstaddave
Hej!
Håller också med fullständigt med beskrivningen. Om jag t ex åker på 2 filig motorväg på vänster körfält tycker jag den ligger väldigt nära vänster linje, men ligger bättre på höger körfälts högra sida.
Användarvisningsbild
av sewen
@Sjogerstaddave, Den gör väl inte skillnad på vilken fil du ligger i? Har svårt att se att bilen skulle uppfatta om den kör på en enkel- eller flerfilig väg.
Den läger sig helt enkelt i "mitten" utifrån hur just din bil är kalibrerad. Säg 30cm från högerfilens högerkant men även 30cm från vänsterfilens högerkant om filerna är lika breda.
Eller menar du att den lägger sig olika beroende på om du kör i vänster eller högerfilen?!
Köpråd v50/s40 /c30

D2 är en helt ok motor (2010-2012) så l[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]