Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en S80 2.5Ft som drar extremt mycket olja efter service.
Jag fyllde i mängd enligt anvisning och det var torrt redan efter 100 mil. Har kollat stickan med både varm och kall motor, den går torr snabbt.
Nu kan jag köra drygt 15-20 mil på en liter sen måste de fyllas på igen.

Jag ser ingen konstig rök ur avgassystemet.
Jag har gjort ballongtestet med oljetråget och oljestickan och motorn drar inåt (undertryck som det bör vara vad jag förstår). Vet att det inte utesluter vevhusventilationen helt men indikation?

Jag ser inget direkt läckage om jag tittar mig omkring i motorrummet.
Det finns inget läckage under bilen oavsett om den står 1 timme eller en hel natt.

Någon som haft samma fel och vill ge tips om hur felsöka vidare?
Har det hänt efter service helt plötsligt, är det bara höra av sig till dom och förklara läget, har dom glömt fylla rätt nivå olja på servicen?.
Nu pratar vi 5,5L olja, är det torrt efter 100 mil?
Får du oljenivåvarning?
"Jag fyllde i" tyder kanske på att han bytte oljan själv.
Eller så avses en kompletterande fyllning efter service gjord av någon annan.

Äh, jag vet inte. Men är det gjort på verkstad hade jag också frågat vad de hittat på?
peckapecan skrev: ons 12 apr 2023, 17:51 Har det hänt efter service helt plötsligt, är det bara höra av sig till dom och förklara läget, har dom glömt fylla rätt nivå olja på servicen?.
Nu pratar vi 5,5L olja, är det torrt efter 100 mil?
Får du oljenivåvarning?
Ja det kom efter servicen.
Jag serva själv som jag gör varje år.
Jag hällde i 5,5 l.
Får alla varningar!
MIn kan också väldigt intermittent dra mer olja än vanligt, men inte sådana mängder.
Skillnaden från service till service är allt mellan att inte öppna huven på 1000 mil till att ha fyllt ca 1L, alltid lämnat in bilen, och den har nu rullat i 23400 mil.
Kanske ringarna är slut då?, vild gissning...men då borde det väl lukta satan?, oljan måste ju ta vägen någonstans.
Vilken årsmodell? Oljefilterhuset har uppdaterats ett gäng gånger.

Annars skulle jag kollat insuget efter oljerester, passa på och rengör spjället. Det skulle kunna vara turbon som läcker lite på trycksidan. Ända sättet jag ser att oljan kan "försvinna" och förbrännas i motorrummet i någon större mängd utan att märkas. Borde bara blir lite mer sot i avgasröret.
Min drog olja 0.5-1L olja per 1000+mil när jag köpte den. Efter nytt oljefilterhus och ett par täta oljebyten så har oljeförbrukningen minskat ordentligt.
Jag är inte rädd för att köra 0/5W-40 heller dok. Ingen mening att hälla i dyr 0W-30 om motorn drar större mängd olja.
KalleJ skrev: tor 13 apr 2023, 01:29 Vilken årsmodell? Oljefilterhuset har uppdaterats ett gäng gånger.

Annars skulle jag kollat insuget efter oljerester, passa på och rengör spjället. Det skulle kunna vara turbon som läcker lite på trycksidan. Ända sättet jag ser att oljan kan "försvinna" och förbrännas i motorrummet i någon större mängd utan att märkas. Borde bara blir lite mer sot i avgasröret.
Min drog olja 0.5-1L olja per 1000+mil när jag köpte den. Efter nytt oljefilterhus och ett par täta oljebyten så har oljeförbrukningen minskat ordentligt.
Jag är inte rädd för att köra 0/5W-40 heller dok. Ingen mening att hälla i dyr 0W-30 om motorn drar större mängd olja.

Det är en 2009.
Vart är insuget? Hur rengöra spjället?
Nej jag funderade faktiskt på att testa lite tjockare olja men det kanske bara förlänger problemet vad vet jag.

Jag har trasslat länge med att försö[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag hade fortfarande visning av temperatur tills f[…]

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]