Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som titeln lyder så har jag ett problem med läckage i kylarsystemet i bilen. När bilen blir varm kan man liksom höra att det bubblar bakom instrumentpanelen någonstans. Det rinner ner både vid förarplatsen och passagerarplatsen vid fötterna, och immar mycket från ventilationen pga detta läckage.

Jag har börjat montera ner instrumentpanelen men önskar tips om vart jag ska börja och vad det troliga är, samt åtgärd.

Är en novis i ämnet så uppskattar all hjälp.

Mvh Affe
Bilagor
bild3940.jpg
bild3940.jpg (530.77 KiB) Visad 611 gånger
bild2940.jpg
bild2940.jpg (274.53 KiB) Visad 611 gånger
bild1940.jpg
bild1940.jpg (638.53 KiB) Visad 611 gånger
Haha, nej ingen mjölk i ventilationen. Vet inte vad det beror på, men när jag tog denna bild var bilen rejält varmkörd och körde hårt med fläktarna.

Expansionskärlet är det inte samma färg i, själva kärlet är ganska vatten-rost-färgat och vätskan är väl nästan vattnig när det väl syns ngt där.
Det troliga är trasigt värmeelement då du har ac och värmekranen sitter i motorutrymmet. Demontera enligt nedan video och byt värmeelementet är lösningen.

Har nån hällt i kylarcement i kylsystemet? Har en gång bytt en kylare som var full i vitt klegg där man hade hällt i dendär skiten för att täta vad man trodde var en brusten topplockspackning men som i själva fallet var trasig oljekylare. Naturligtvis satte kylarcementen igen kylaren pga den fick konsistensen av kletig grekisk yoghurt. Resten av vattnet i systemet var blågrönt till färgen. Peppar, ingefära, kanel: Vad som helst går bra att täta med förutom kylarcement :mad: :devil:
panth0n skrev:Peppar, ingefära, kanel: Vad som helst går bra att täta med förutom kylarcement
Jag använder finmalen vitpeppar. Peppar, peppar, 745-an är tät igen :-o :x Dock "grådasgig" kylarvätska.
En kompis (lantbrukare) använde finmalen kanel, det blev inte så bra. Han fick köra hem och fika titt som tätt, det luktade nybakat om traktorn. Men kylaren höll vårbruket ut :-) :-D
Olja i kylarvätskan kan få den vit/grå färgen, men det skulle då vara samma färg i hela kylsystemet. Främst då högst upp (expansionskärlet) som ett skum på ytan, likaså i ventilkåpan
Det är inte så att "mjölken" är regnvatten som läcker över från torkardiket pga igensatta dräneringar, och som blir vitfärgat av pollen och damm när det rinner genom ventilationskanalerna..?
Förbrukas kylarvätskan?

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]