Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av persjoberg
Jag har haft en uppsättning Pirelli P Zero (245/45 R18) på min V90 men tycker att dessa har haft ett ganska högt vägljud.
Nu är det dags för byte till nya då dessa är slitna. Jag undrar vilka däck ni V90 ägare har använt som ni upplever har en låg ljudnivå?
Vet att ljudnivåer upplevs väldigt olika men önskar ändå input från er som har upplevt däcken i verkligheten.

Jag har Standardstorlek 245/45 R18 på alufälg från Volvo.

Vad rekommenderar ni mig att köpa som ni själva har testat på denna bilmodell?
av UnleashFusion
persjoberg skrev: tor 13 apr 2023, 11:23 Jag har haft en uppsättning Pirelli P Zero (245/45 R18) på min V90 men tycker att dessa har haft ett ganska högt vägljud.
Nu är det dags för byte till nya då dessa är slitna. Jag undrar vilka däck ni V90 ägare har använt som ni upplever har en låg ljudnivå?
Vet att ljudnivåer upplevs väldigt olika men önskar ändå input från er som har upplevt däcken i verkligheten.

Jag har Standardstorlek 245/45 R18 på alufälg från Volvo.

Vad rekommenderar ni mig att köpa som ni själva har testat på denna bilmodell?
Kan bara säga att Michelin & Goodyear F1 har varit väldigt tysta(som du själv säger subjektivt):
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... er=1676403
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... er=1676403 vanliga Primacy 4
förbättrade Pirmacy 4: https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... er=1676403
Användarvisningsbild
av bem
På min V90 T6 Recharge Inscription MY22 med 19 tum sommarhjul är det 245/245 R19 Michelin Primacy 4 (inte det nyare Primacy 4+) däck. Satt på från fabrik. Är hyfsat tysta, men jag får lov ha 2,4 bar i däcktryck fram annars blir det ett vinande ljud. Är högre "eco"-tryck" annars man kan ha (har eco-tryck bak). Det är i alla fall inget däckljud som jag stört mig på. Finns garanterat tystare däck men jag har dålig koll på vilka f.n.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Pirellis P Zero-serie består av hårdare däck som bland annat resulterar i högre kupéljud. Ett tips är att titta runt bland premiumsegmentet för touring-däck som är en mjukare typ av däck. Ett annat tips är att skifta 245/45-dimensionen mot 225/50, vilket ger ett tystare kupéljud och mer komfort, om du även är ute efter det.
Användarvisningsbild
av bem
Köp senaste nr. av Vi Bilägare, nr. 5 den 21 mars 2023. Där testar de årets sommardäck, 8 olika fabrikat, dimension 245/40 R 18.
Tystast, 69,0 dB vid 70 km/h grov väg, vid 80 km/h 64,0 och vid 110 km/h 67,7 dB slät asfalt är Nokian Hakka Black 3. Blev 3:a i hela testet. Inte dåligt på något moment men bara en 5:a, i komfort (resten 4:or). Ett rätt bra alrounddäck tydligen och tyst. Dyrt, som alla s.k. premiumdäck.
Användarvisningsbild
av sewen
Hmm. Även dags för mig att köpa nya däck. Men 20". Tyst och lång hållbarhet är det jag värderar främst.
Har gått på säljsnacket att Michelins däck behåller sina goda egenskaper även som slitna så antagligen blir det nån av deras modeller. Men lite oroväckande att du @bem, upplever dina Primacy som bullriga.
Användarvisningsbild
av bem
sewen,
Kanske du skulle prova Michelin Pilot Sport 5. Tvåa i VIB däcktestet. Bäst i testet blev Goodyear Eagle F1 Asymteric 6, högsta betyg i alla delmoment utom komfort där den får en 4:a.
Användarvisningsbild
av sewen
@bem, Nja. Det är ju just Primacy som är utvecklad för komfort och lång livslängd (två gummiblandningar bla bla bla). Pilot Sport är ju för de som föredrar hårdare gummi till en mer aktiv körning. Det får mig att tro att det senare däcket låter mer och även slits fortare. Men nog om det! TS efterfrågade ju erfarenheter från användare, inte mina gissningar.
Användarvisningsbild
av bem
Jag är lite nyfiken om det kan finnas nåt däck där ute som skulle få full pott i såna här däcktest, på alla deltester, även "komfort" där ljudnivån bedöms både objektivt och subjektivt. Det är alltid trevligt med tysta däck men det tycks vara en utmaning för tillverkarna få till riktigt tysta däck. Ofta är ju asfalten rätt grov numera också tycker jag. Men så om man har en bil som inte släpper in så mycket buller kanske man klara sig med däck som inte har så jättelåg bullernivå.

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]

Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket […]

Bumpar en gammal tråd..... Är de bara k[…]

Byt bränsletrycksensorn