Swecul skrev: ↑tis 11 apr 2023, 19:09
Hur gjorde, och vad använde, du?
Epoxy är min favorit; stålplåt ingjuten i plast rostar inte

Sen skulle jag överväga ett "plåster" med glasfiberväv dränkt med epoxy men då behöver man spackla ytan efteråt för att få den slät innan bättringslack.
Rosten måste förstås bort först, dremel med diamantstift är inte så dumt.
Visst, jag använder rostomvandlare (Biltema) men den sitter för dåligt som grundfärg så den måste slipas bort när reaktionen är klar. Matta ner lacken runt skadan så att epoxyn fäster bra. Livslängden hänger på att det blir helt tätt runt kanterna.
Epoxy tål inte UV i långa loppet så den måste täckas med färg. 2-komp lim går att använda, dock är det dåligt på att blöta igenom glasfiberväven helt och möjligen ligger temperaturtåligheten lägre än riktigt lamineringsepoxy (taket blir över 100C när solen ligger på). Men lamineringsepoxy kommer att vilja rinna bort innan den härdat, behöver stängas inne med plastfolie, tejp eller något.
Det finns risk att det blir hål igenom plåten när du börjar slipa, glasfiberarmerad epoxy är lika starkt som stål men problemet är att epoxyn kommer att rinna ner i hålet om du inte lyckas få dit ett "mothåll" (typ tejp) på baksidan..
Lackstift är svårt att få snygg om skadan är större än en ärta.. Som tur är så brukar Volvo sälja små sprayburkar med bättringsfärg
Nu blir jag väl kallad klåpare igen, det hände förra gången sådant var uppe

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar
