Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av efraiem1
Är det något att tänka på alls?
Känns som att ens gamla V70n alltid gick att skruva på och det finns alltid intresserade av att köpa.
Hur ser det ut på V90. Går det skruva något själv?
Är de fortfarande för nya?
Läser lite om att rosten äter på de?

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

efraiem1 skrev: mån 10 apr 2023, 17:43 Är det något att tänka på alls?
Känns som att ens gamla V70n alltid gick att skruva på och det finns alltid intresserade av att köpa.
Hur ser det ut på V90. Går det skruva något själv?
Är de fortfarande för nya?
Läser lite om att rosten äter på de?

Det är som alla bilar, man kan serva själv om man inte bryr sig om t.ex service-stämpeln, mjukvaran till bilen. Angående rosten gäller inte alla V90 men det finns på vissa(underredet).
Mjukvara gäller ju de flesta bilar i dag men det går ju bra att åka in och betala för bara den utan resten av jokset. Sedan finns ju classicservice nu också på typ första årsmodellen tror jag? Billigare och mjukvara ingår.
Derank skrev:Går aldeles utmärkt att skruva V90 själv, allt beror väl på kundskap hos meken anser jag.
Tänker mest om det är sensorer till allt. Typ byta batteri så måste du köra någon ny form av VIDA?

Alla bilar rostar i någon utsträckning.
BMS går att återställa utan Vida, samma med servicelampan. Är väl bara bakbromsarna som kan vara skönt att ha utrustning som kan styra parkeringsbromsen, men det är inte strikt nödvändigt heller.
Batteri, går det verkligen att nollställa utan någon form av dator?
Köpte en foxwellskanner och den skall kunna nolla batteri (inte provat än då jag inte bytt batteri ännu).
Servicelampan är lätt att nolla.
Finns dock massor av andra funktioner som kräver någon form av dator, där exempelvis nämnda skanner kan lösa en del men inte allt.
Without VIDA just do this hack:
1. Turn ignition ON position II (press and hold START for over 4 seconds without touching any pedals, until ALL icons light up on tachometer), but don't start engine.
2. Turn ON front lights (not in Auto!)
3. Rear foglight press 6x
4. Hazard lights (red triangle) press 3x
battery icon blinks 3 times in MY2014-, but you get NO visual confirmation in pre-MY2014
5. Turn ignition off and ON again - battery icon blinks 3x in some other cars
6. Turn off hazard lights

Antar att det är lika pilligt som att resetta servicelampan, det gör man inte heller första gången man följer instruktionerna.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]