Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska sätta på ett avtagbart drag på bilen.

Lämna in eller fixa själv? 🤔

Bilia säljer inte elsatsen separat
De tar 15000:- för montering o allt inkl kodning

Finns elsats med 13 polig som man bara pluggar in?
Jag vill inte dra tjyvar.
Går fästen lätt sönder när man tar bort kofångaren?

Alternativ färdigmontering.
Dragkrokskungen, bilenojag, dragkrok experten.
Varning för någon?

Krok som inte rekommenderas?

Jag vill helst ha stabilasatorn för bromsar som häver sladd på vagnen.
Laddning av kyl i husvagn efter.

Erfarenheter o råd tack 🙏
Jag har monterat flera drag , du behöver inte ens hissa upp bilen (original). så är inte tummen mitti handen klarar du det på ett par timmar

Titta på dessa trådar viewtopic.php?f=42&p=1110351#p1110351
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
Och på bildelsbasen .se kan du hitta det du behöver , sedan till en verkstad och ladda mjukvara
Väljer du original så får du ju alla funktioner
Jag är nog inte så orolig för själva dragbalken och kroken. När jag kollar vad det finns för elsatser så är de olika. Många har en massa tåtar och tjyvar och inte då färdig kontakt som ska pluggas in.
Har du eller någon annan här förslag på elsats som är sån jag vill ha?

Funkar belysning mm ändå utan att man kodar kontakten på volvo?
Låter du Volvoverkstaden lägga in mjukvaran till kroken så kommer bl.a. backsensorer stängas av när släpet är kopplat.
Andra former av inkoppling fungerar inte på samma sätt.

Trailermodulen hanterar den elektroniska kommunikationen mellan fordon och släpvagn.
Om det under körningen skulle uppstå något fel eller problem med släpvagnens blinkers eller bromsbelysning så lämnar trailermodulen direkt förarinformation.
Dragkroken är försedd med Volvos Trailer Stability Assist-teknik (TSA) och interagerar med din Volvos DSTC-system1. Om släpet börjar slingra sig fram och tillbaka i hastigheter från 50 km/h kan TSA bromsa ett eller flera hjul så att du återfår stabiliteten och behåller kontrollen.

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Personligen tycker jag inte att "enklare inkoppling" (som inte har dessa funktioner) är värd att installera.
Vi brukar köpa elsata från westfalia.
Då kopplar man in sig på canbus. Lite jobb att hitta alla kablar för detta men bra beskrivning ingår.
Men dock måste man ha programvara och då måste du ändå lämna in bilen för att få programvaran installerad. Men det gör tex vi på mitt jobb. Då det går nog fråga westfalia vilka firmor som kan lägga in programvaran
Absolut inget fel med att dra ”tjuvar” om man gör korrekt d.v.s. tar styrspänning från bakljusen och matning från lämplig 12V-källa.

Finns färdiga boxar för sådant. Har gjort så på flera bilar. Aldrig några problem.

Visst, man får stänga av backvarnaren manuellt. Men går att leva mer om man sparar 10 000 kr.
Ok67 skrev: tis 18 apr 2023, 13:20 Absolut inget fel med att dra ”tjuvar” om man gör korrekt d.v.s. tar styrspänning från bakljusen och matning från lämplig 12V-källa.

Finns färdiga boxar för sådant. Har gjort så på flera bilar. Aldrig några problem.

Visst, man får stänga av backvarnaren manuellt. Men går att leva mer om man sparar 10 000 kr.
Å andra sidan kommer diverse säkerhetssystem inte känna av att du har släpvagn/husvagn efter bilen, och kommer därför jobba därefter. Antisladdsystemet t.ex. kommer inte anpassas för körning med släp, och BLIS riskerar att få tokspel ibland.

Så mitt tips är att köpa en TRM plus kablage och 13-poligt uttag från Bildelsbasen, gärna även draget också.
Då blir det mycket billigare.

Om man vill kan man ju även köpa TRM, kablage och uttag som separata reservdelar hos en Volvo-återförsäljare, men det kostar ju lite mer.
Volvo säljer inte elsatser.
Enligt Bilenojag så kan inte eftermarknadssatser programmeras.

Blir fundersam nu om bilen inte fattar att det är ett släp efter o förvärrar situationen om man får kast om det är halt. 😬

Jag har köpt elsats modellanpassat med färdiga kontakter MEN stöter på patrull.

1. Om det blir fel kan jag inte få på garanti om inte en verkstad monterar.

2. I manualen ska man klippa kabel.
Kan någon som gjort detta innan förklara vad som ska göras?
Se bild
Bilagor
16818947525468525431555423537333.jpg
16818947525468525431555423537333.jpg (2.63 MiB) Visad 986 gånger
Volvo säljer inte elsatser?
Du kan köpa allting som reservdelar, även om du inte kan köpa elsatsen som tillbehör.
Artikelnumret bör vara 31414859.

Hursomhelst finns original kablage här:
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... gkrok/Alla

Och TRM här:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... nhet/Alla/

Varför krångla till det när man kan göra det enkelt?

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]