Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jac har en V70 d3 MY 2011.
Ac:n lägger av ibland, verkar hända när det är för varmt ute. Den behöver inte fyllas på (är gjort nyligen för att se om den läcker).

Jag har kollat lite runt och det verkar som att det här felet brukar hända när avståndet mellan remskivan och magnetkopplingen (tillslagsplattan) blir för stort.

Jag har mätt avståndet på och får det till ca 0,8-0,9 mm. Enligt olika forum på nätet är det för mycket, det ska vara mellan 0,3 och 0,4.

Idag försökte jag lossna tillslagsplattan (kan den heta så) för att ta bort några shims. Men! Jag lyckas inte få loss centrummuttern, kivan snurrar. Jag är tveksam om det är möjligt att skruva in några skruvar i de tre hålen på plattan (hålen verkar inte vara gängade och verkar vara lite större, ca m8). Jag håll på från hjulhuset och det ät trångt (vill helst inte lossa kompressorn).

Finns det någon som har gjort detta? Någon som har några tips? Bifogar foto på kompressorn.

Stort tack i förväg
Bilagor
20230408_194841.jpg
20230408_194841.jpg (3.84 MiB) Visad 714 gånger
Du har effekt reglerad och inte on/off kompressor alltså kopplingen är i on läge hela tiden och effekten regleras av ventil, och det är till största sannolikhet att det är den som strular. PXC16 contro valve googla på. Den är utbytbart dock det måste göras ett ingrepp i systemet.
Titta där... det förklarar en del... är den här "PXC16 control valve" någonting som brukar bytas ut eller brukar man byta kompressorn? Finns denna ventil inne i kompressorn eller var sitter den?
Kam det vara någonting annat som är trasigt om ac-n uppvisar dessa symtom?
Jaaa, många frågor. Nu känns det nästan lite hopplöst:(
binkie skrev: sön 09 apr 2023, 23:42 Börja med att åtgärda att du har för stort spel på magnetkopplingen sen ta det därifrån om inte det hjälper.
Hur gör man det? Är det så som jag tänkt från början (ta bort shimsen)?
Är för stort spel relevant när det inte är en on/off kompressor?
Har inte skruvat på kopplingen på en effekt reglerad kompressorn så jag vet inte om det finns shims där. Ja man kan byta reglerventilen, har själv gjort på min med god resultat. Kompressorn måste ut ur bilen för att kunna byta. Mitt resonemang var att det är bättre med original kompressorn mekanik än med en bilig eftermarknadskompressor med okänd kvalite på mekanik. Ventilen köpte typ på ebay och den har funkat i 2 år nu.
Ceska skrev: mån 10 apr 2023, 07:37 Mitt resonemang var att det är bättre med original kompressorn...Ventilen köpte typ på ebay och den har funkat i 2 år nu.
Bra resonemang och lösning, tycker jag! Hittade ventilen på ebay men det verkar som att den passar bara till sanden kompressor. Kan man utgå ifrån att det är den man har?

Någon som har skruvat på kopplingen på en effektreglerad kompressor? Finns der shims där? Hade varit bra att börja där och fortsatta vidare.

Jag har trasslat länge med att försö[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag hade fortfarande visning av temperatur tills f[…]

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]