Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Givetvis är det så.

Det är ju upp till var och en hur man vill göra, men när man kommer undan med i vissa fall upp till en tredjedel av priset på märkesverkstad drycker jag det är en acceptabel risk. Då kan man ju låta göra om allting och ändå komma undan billigare än märkesverkstadens priser.

Och särskilt som jag endast köper delar av välkända märken med god kvalitet och är noga med att spara kvitton. Har aldrig råkat ut för att en reservdel gått sönder inom garantitiden, förutom när jag köpt från Biltema eller billigaste tänkbara på Autodoc.

Har en väldigt bra relation med min verkstad, de är dessutom alltid tydliga med att garantin endast omfattar arbetet när jag har egna delar. Det specas tydligt på kvittot. Sedan häftar jag alltid ihop verkstadskvittot med reservdelskvittot och sparar det i en särskild pärm för just den bilen. När jag sålde min förra bil var det en rejäl fördel, köparen var väldigt imponerad och nöjd med att alla papper och dokumentation fanns, han prutade inte en krona.
På Bilia kostar Volvo Originalservice 2.495 Kr med Biliakort , som är gratis att skaffa. På Rejmes kostar Volvo Originalservice Classic4167 kr. ???
Har inte talat med Rejmes än men man undrar vad skillnaden är, båda är ju Volvo verkstäder.
hullingen skrev:På Bilia kostar Volvo Originalservice 2.495 Kr med Biliakort , som är gratis att skaffa. På Rejmes kostar Volvo Originalservice Classic4167 kr. ???
Har inte talat med Rejmes än men man undrar vad skillnaden är, båda är ju Volvo verkstäder.
För att den absoluta majoriteten har inte en aning om vad service innebär, och betalar bara. Tittar man noga på serviceprotokollet, så är det oftast bara olja, oljefilter och luftfilter som byts. Resten är bara kontrollpunkter, som att titta om du ser något läckage, luft i däcken, tutan fungerar, nivån spolarvätskan, slitage på däcken osv. Alltså lätta saker dom du som bilägare kan göra själv.
Jag bytte nyligen kamremm samt vattenpumpen som jag hade beställt från autodoc, tyvärr så var packningen skadad i kartongen, låg längst ner och blivit skadad.

Började läcka från vattenpumpen, så fick köpa en ny på Biltema. Fick iaf tillbaka hela summan från autodoc och det tog endast några dagar :-)

Gött med ett gratis kamremsbyte!
Ska kolla upp att köpa delar själv, har en i släkten som är bilmekaniker så kanske går att lösa något väldigt smidigt.
Jag har blivit bekväm efter ha privatleasat mina tidigare två bilar (VW Golf Alltrack och VW Tiguan) med serviceavtal :-D
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]