Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tvättar bilen en gång i veckan normalt och ser varje gång fin sand som har trängt in via vänster bakdörr och lagt sig bredvid baksätet dvs. mellan baksäte och dörrsida. Antar att det är en Volvo egenskap som dom under alla år inte kommit tillrätta med eller? Eller finns det någon fix för detta?
LJN skrev: sön 09 apr 2023, 14:38 Tvättar bilen en gång i veckan normalt och ser varje gång fin sand som har trängt in via vänster bakdörr och lagt sig bredvid baksätet dvs. mellan baksäte och dörrsida. Antar att det är en Volvo egenskap som dom under alla år inte kommit tillrätta med eller? Eller finns det någon fix för detta?
Detta problem har väl funnits sedan MY18 och jag antar att Volvo har väl "sin" egna stänkskydd för bakdörren eventuellt köpa från ebay som finns på tråden här som du kan gå igenom/läsa under denna fina söndagväder ;) : viewtopic.php?f=86&t=143091&hilit=sandkorn&start=160
Tack, då vet jag att det är en "design" egenskap från Volvo:) Men samtidigt, det är bara vid vänster bakdörr. Höger håller tätt än så länge....
Att sand och smuts tränger in i kupén har jag aldrig hört talas om , men att det blir smuts mellan dörren och karossen är ju känt och finns många trådar om . Dörrpackningens placering gör detta möjligt.
Men som du beskriver det att smuts tränger in innanför dörrtätningen och in i kupén tyder ju på att listen inte är tät , kan ju bero på dåligt justerad dörr
Har tittat på tätningslisterna och även dörrpassning mot bakre karossdel och den ser bra ut. Men jag noterar att kvaliten på gummilisterna känns annorlunda mot tidigare Volvo bilar? Mindre gummi och mer plast? Helt enkelt mycket styvare med dålig "återfjädring" När jag ändå håller på och gnäller så är Volvos gummimattor i mycket sämre kvalite nu, blir jättefort fula/slitna/grå trots att jag undviker att dra in grus.
LJN skrev: mån 10 apr 2023, 08:22 ... Volvos gummimattor i mycket sämre kvalite nu, blir jättefort fula/slitna/grå trots att jag undviker att dra in grus.
Prova testilmattorna, Volvos original, om du har möjlighet. Jag har haft dessa i min V90 i 20 månader nu, sommar som vinter, och det har funkat bra. Jag har gummimattor, Volvo original, liggande för jag tänkte det kunde behövas på höst-vinter-vår men det har funkat bra med Volvos original textilmattor. Blir lite mer ombonat inne i bilen också på golvet md textilmattorna.
I min förra bil V70 MY14 hade jag Volvos original gummimattor och de tyckte jag var sisådär kvalitet och tappa färgen lite och såg allmänt tråkiga ut och kändes inte så mjuka efter ett tag som när de var nya. Så är det samma kvalitet på gummimattorna i nyare bilar förstår jag du reagerar.
LJN, var är din XC60 tillverkad? Jag har svårt att tro alla Volvos bilfabriker använder tätningslister från samma leverantör och fabrik. Förmodar att det köps lokalt och är din bil made in China så är listerna också tillverkade där. Med kinesisk kvalitetskontroll så blir det som det blir… Det är min erfarenhet av made in China. Vad som är verklig orsak här vet jag inte och jag killgissar varför du får in grus i bilen. Men du kanske har en Göteborg tillverkad Volvo.
Intressant info, hur tar man reda på var bilen är tilllverkad? Har inte läst någonstans att sålda XC60 I Sverige kan vara tillverkade/sammansatta i Kina?
Amteh78 skrev:Min är tillverkad Volvo Torslanda och köpt där , har samma problem med sand , skyll inte på kina när svenska ingenjörer för bort sig . Bara se glad ut och dammsuga
Tycker definitivt inte att man acceptera att bilen inte är tät och att man skulle behöva dammsuga ut väggrus , Det är ju för fan inte Moskovits eller Trabant han köpt!
2 eller 3-polig vevaxelgivare ?

Tittar du på rätt givare i schemat? Kam[…]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen[…]

Vilken mjukvara har ni?

Återkom gärna hur den funkar och vad so[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samtid[…]