Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min högra framfjäder har gått av. Någon som vet om det är likadana framfjädrar som på en vanlig XC70 eller har Sport/Dynamic Edition styvare?

EDIT: Är AWD med manuell
Senast redigerad av 1 berrabus, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen som har koll?

Skulle behöva beställa nya fjädrar men rädd att det är styvare till Dynamic/Sport och att LESJÖFORS 4095844 är mjukare än jag har orginal.

Volvo skall ha drygt 1700 SEK/st för de som de hittar till min bil. Personen hade ingen aning om det var annorlunda och inte "möjlighet" att undersöka.
berrabus skrev: mån 03 apr 2023, 16:19 Då kan jag meddela att det är olika fjädrar på en XC70 Dynamic/Sport och en vanlig XC70.

Trodo har listat ut vilken fjäder jag skall ha vilket är samma som XC60 R-design.
Vilka fjädrar ? mest för förebyggande syfte IFALL någon med XC70 Sport/Dynamic i framtiden frågar på forumet så finns svaret på forumet ;-) :party:
UnleashFusion skrev: Vilka fjädrar ? mest för förebyggande syfte IFALL någon med XC70 Sport/Dynamic i framtiden frågar på forumet så finns svaret på forumet ;-) :party:
OEM 31290325 och valde Lesjöfors 4095875
Jag bytte fjädrar fram på min XC70 dynamic/sport -16
Jag satte dit Lesjöfors 4095844, och kan inte påstå att jag märker någon skillnad mot original. Höjden från skärmkant till garagegolv blev oxå densamma före och efter bytet.
Gabriel skrev:Jag bytte fjädrar fram på min XC70 dynamic/sport -16
Jag satte dit Lesjöfors 4095844, och kan inte påstå att jag märker någon skillnad mot original. Höjden från skärmkant till garagegolv blev oxå densamma före och efter bytet.
De som du använde var de som dök upp att de skulle passa så det går säkert alldeles utmärkt.
Jag antar att de är lite mjukare då de är till standard XC70 men som du säger märker man nog ingen större skillnad. Gamla fjädrarna har ju varit med ett tag så de kan ha blivit mjukare med tiden.

Höjden är nog samma och det är nog enbart styvheten som skiljer.

Hur som helst, får iallfall fjädrar som är anpassade till min bil :)
Gabriel skrev:Jag bytte fjädrar fram på min XC70 dynamic/sport -16
Btw, vad har du för fjäderspännare?
Jag har 2 olika men båda tar emot nedre fjädertallriken så en del mek att få dit dem men det gick.

Hej! Jag har lite spridda ytliga rostangrepp p&ar[…]

Har hittat ett företag i Östersund som &[…]

Tekniskt ska det fungera, men praktiskt? Är h[…]

Luftmassemätare, sensor s70 1999

Det är ju i så fall en insugstempgivare[…]