NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JcN
Är det något speciellt att tänka på? Motorkod: D5204T5

Tänkte skruva bort locket med filtret för att dränera olja samt få bättre åtkomst. Huset ser ut att sitta med 3-4 torx som är lättillgängliga. Packning byts vid återmontage.

Gör det i syfte att kunna lyfta ur generatorn för att byta frihjulet.

// Jonas
av binkie
Har för mig att packningen inte går att köpa löst, va så för några år sen iaf. Har återanvänt flera utan att de har läkt. En bra sak att tänka på är att när du lossar på torxskruvarna så kan dess motsvarande glida lös från huset och ramla ner i motorrummet. Antingen är du redo med en magnetpenna eller använd klet typ butyltejp och kletar fast de så de inte ramlar iväg.
av binkie
Båda packningarna ni länkar är för den delen av oljefällan/filterhuset som sitter mot motorblocket. Vad jag förstår så tänker du bara ta bort den delen som är just under filterkoppen?
av JcN
Ah, attans. Tänkte i min enfald att hela huset skulle bli demonterat men ja, det blir då enbart delen under koppen som kommer demonteras. Bedömer att det kommer räcka för att kunna lirka ur generatorn.

// Jonas
av JcN
binkie skrev: fre 07 apr 2023, 15:22 Har för mig att packningen inte går att köpa löst, va så för några år sen iaf. Har återanvänt flera utan att de har läkt. En bra sak att tänka på är att när du lossar på torxskruvarna så kan dess motsvarande glida lös från huset och ramla ner i motorrummet. Antingen är du redo med en magnetpenna eller använd klet typ butyltejp och kletar fast de så de inte ramlar iväg.
Fick demonterat generatorn idag bara för att inse jag fått fel frihjul. Bra att kontrollera ny del innan demontering, bara att montera tillbaka..
Måste tacka för tipset med butyltejp, fungerade klockrent och packningen som återanvänds håller tätt, ännu i vart fall 👍

// Jonas

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]