Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VetteC6
Min förarstol är helt död, händer inget oavsett vilken knapp man försöker med. Har kollat felkoder (Icarsoft CR Max) och den felkod som sätts är - U020800 (Förlorad kommunikation med elstolsmodul, Allmän felinforamtion, Ingen information om undertyp). Har haft bort stolen och kollat anslutningar men kan ej hitta/ se något. Felkoden är insorterad under ECM-modulen. Har ej tillgång till VIDA (bor i Torshälla om någon vänlig själ skulle bo i närheten och kan bistå).
Någon annan som haft liknande problem eller förslag på hur jag ska gå vidare, kanske är läge att bita i det sura äpplet och lämna in den. Har kanske ingen koppling men felet uppträdde efter jag installerat en bakluckemodul från Vparts för att kunna stänga luckan via fjärren. Har googlat men ej kunnat hitta något matnyttigt.
Tacksam för förslag.
av William85
Jag får ibland att svankstöd motorn bränner en säkring som delvis matar CEM, då funkar inte elstolen längre heller. Minns tyvärr inte nummer men samma säkring styr även fot/golvbelysningen så man kan ta det på att den också är död om det är det problemet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag inte schema längre fram än till 2014, men i den modellen matas stolstyrningen genom två säkringar i serie med varandra.
Då hade svankstödsmotorn inte införts.
av VetteC6
William85 slog huvudet på spiken, tack för det. Nu funkar stolen igen :-)

Hittade en annan tråd på https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 03053.html och problematiken påminner om min, tänker på felkoder som kommit och gått gällande dörrarna (CEM-U019900 Lost coms with driver door module, PDM-U019900 Lost coms with driver door module & PDM-U020800 Lost coms with driver seat module). Jag vet att han har en V60, men det borde väl inte skilja så mycket tänker jag. Jag rev mattan nästan till passagerarstolen men kunde inte se något där. Låg även under handskfacket och kolla upp så långt jag såg på torpedväggen men såg inte som jag tyckte var jordpunkt. Den enda jag såg var den bult (M13) som höll fast den stora säkringsboxen underhandskfacket men bulten var skymd till 75%, drog den ändå men den verkade sitta tight. Ville inte plocka ner mer då historiskt jag gjort det och förstört saker istället. Nu körde jag på - if it ain't broken don't fix it. Skulle gärna kolla denna jordpunkt ändå om någon skulle kunna förklara var den sitter på ett pedagogiskt sätt. Jag har kollat på detta schema PDM-U020800 Lost coms with driver seat module, det jag kan se är ju att både 31/15 och 31/84 bör vara jordade där så det kanske bara återstår att kika där alternativt ta ut passagerarstolen om inte någon har en bättre ide. Alla felkoder är borta, sorry för långt inlägg.
av William85
Jag hade också typ 10-20 felkoder i vida när den där säkringen gick och det var lurigt att förstå att samma säkringen även driver en del av CEM vilket förklarade alla felkoder på diverse moduler. :-)

Jag ska göra ett försök med ark f&o[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]