Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: …..Fel i kabelhärvan vid dörrgångjärnen kan det inte vara; det finns bara två trådar till motorn och styrenheten kastar om polariteten beroende på om motorn ska öppna eller stänga. Vid avbrott i kablarna kommer den alltså inte att gå åt något håll……

Då det enligt kretsschemat går 3 trådar till låmotorn så ställer jag mig frågande.
Jag har aldrig mätt upp dessa poler själv, så jag kan enbart utgå ifrån schemat och anta vad den 3:e avser och hur det fungerar.
(Tyvärr med den gråa rektangeln, så får jag ingen insikt i vad styrenheten innehåller)

Tolkar det som att switchen som växlar mellan pol A1 & A2 byter läge i ändlägena och då sker polvändning?

Tolkar i så fall som om tråden till pol A4 som ständigt är inkopplad, är dålig -så påverkas funktionen i båda riktningar.
Om däremot någon av trådarna till pol A1 eller pol A2, är dålig -så påverkas funktionen i den riktning den polen tillhör.

Dessutom på förardörrens låskista, där går pol A4 ensam till styrenheten på en egen pol B13, utan sammankoppling med övriga dörrlåskistors poler A4.

I mitt fall så står bilen i varmgarage både hemma & jobbet och strular både där och utomhus på sommarstället emellanåt,
strular både med ”lås” & ” lås upp” men oftast vid ” lås upp” och det sker oregelbundet -senast var det kanske 1 månad sedan föregående,
men ibland sker det flera gånger efter varandra.
Det rycker då till i pinnen på förardörren, så den är vid liv men fullföljer inte, har trott det är spänningsfall men är öppen för förslag.

Kollade videon nu ikväll som först, trodde innan med PTC att det avsågs en PTC som var lödd.

D79E6B21-B1AA-44B3-87F1-A59067A2C4FC.jpeg
D79E6B21-B1AA-44B3-87F1-A59067A2C4FC.jpeg (491.58 KiB) Visad 650 gånger
Jag har heller aldrig mätt upp kablaget så noga att jag kommer ihåg det X antal år senare, men när jag installerade (universal)fjärrlås i min V70 så tjuvade jag mig in på 2 kablar, ena till "lock" på fjärrlåset och den andra "unlock".
Jag tjuvade på härvan inne i bilen, som går till dörrkontaktstycket, på passagerarsidan t om.
Svanis skrev: lör 01 apr 2023, 22:10 ..Tolkar det som att switchen som växlar mellan pol A1 & A2 byter läge i ändlägena och då sker polvändning?
Det är inte helt trivialt att förstå hur det här fungerar..
Låsmotorn ska ju faktiskt kunna gå till tre olika lägen:
-öppna
-lås
-lås med blockerat låsläge
Genom att skicka på en kort spänningspuls med olika polaritet så kan man åstadkomma de två första men hur får man den tredje? Det måste rimligen åstadkommas med att motorn går längre än ett vanligt "lås"-kommando.
Det stora kuggdrevet har fjäderretur så när strömpulsen till motorn är slut så återgår det till mittläget. Förutsatt att fjädern är hel vill säga, om den inte är det så startar man inte med kuggdrevet i neutralläget och då når det inte ut till lås/lås upp-läget under den korta tid styrenheten lägger ut spänningspulsen utan man hamnar i limbo..
Mikrobrytaren har alltså inget med polvändning att göra utan den är en lägesbrytare för att kunna skilja på lås- och blockerat låsläge..

Jag gissar att det funkar så här (labbade lite med min skrotade låskista...)
Upplåsning:
Utgångsläge: stora drevet i mittläget, plus på A4, minus på A2, stora drevet går moturs, låsknoppen åker upp, mikrobytaren påverkas inte. När pulsen är slut går drevet tillbaka till mittläget med returfjädern.

Låsning:
Stora drevet i mittläget, minus på A4, plus på A2 och minus på A1, stora drevet går medurs mot låsning och låsknoppen dras ner.. Men när drevet passerat "låst" så bryter mikrobrytaren och motorn stannar innan drevet gått vidare till ändläget. Gissar att motorn kortsluts av A1-A4 så att den bromsas fast där tillräckligt länge för att pulsen ska hinna försvinna. Drevet återgår sedan till mittläget med returfjädern.

Låsning med blockerat låsläge:
Stora drevet i mittläget, minus på A4, plus på A2 och A1, stora drevet går medurs mot låsning. Nu kan drevet passera "låst"-läget eftersom motorn får spänning även då mikrobrytaren slagit om. Alltså kan drevet gå ända ut i ändläget där det aktiverar blockerat låsläge. Drevet återgår sedan till mittläget med returfjädern när strömpulsen försvinner.
Aha det scenariot kan jag köpa, när man väger in i bilden hur Blockerat låsläge funkar.
Tackar!
:-)
Men kvar finns för mig dock 3 teorier då det för mig uteslutande handlar om förardörren, varav mina teorier 1 & 2 nedan, bäst rimmar med det.

1.
Den om den ensamma tråden på A4 som kommer från styrenhetens B13, även om då handlar det snarare om fel på styrenheten i mitt fall.
EDIT: Vilket iofs inte är konstigt om så vore, med tanke på att en av styrenhetens huvudfunktioner är att skifta polariteten så är där troligtvis rörliga delar som kan kärva/sota/får dåliga lödningar med tiden.

2.
I funktionen som förklaras finns dock kvar ett tvivel för mig och det är efter Lock-läget har inträtt pol A2 och switchen växlat om till pol A1 och därefter aktiverat blockerat låsläge BLL, då inväntas ström med omvänd polaritet på båda A1 & A2.
Alltså låt säga A2&A4 hade räckt för Lock/Unlock men att blockerat låsläge tar med funktionen BLL via switchen, då inväntar låsmotorn samma polaritet på både A1&A2 vid Unlock.
Men om vi säger A1 är BLL-läget, då hänger det på att tråden(EDIT: & mikrobrytarkontakt) till A1 är lika hel som den till A2, annars blir det spänningsfall och A1 orkar inte knuffa låset ur Lock+BLL läge så att A2 därefter kan ta över från Lock-läge och då fortsätta stafetten med färden mot Unlock.
(EDIT: Om jag nu tolkade rätt om hur mikrobrytaren troligtvis fungerar i 2steg?)

3.
Åratal av friktion inom låskistan samt åldrande materiel kan med tid förbruka smörjmedlet inom denna, så att Unlock med BLL kräver mer vridmoment än vad Unlock utan BLL behöver, då mekanismen rör sig längre bort till BLL.
Så i mitt fall kan vara idé till sommaren öppna upp låskistan och rengöra & omfetta med lithiumpasta eller liknande (vanligt fett är nog inte att tänka på då det trögar till sig vid lägre temp).
Ska ta och iakta nästa gång strulet sker, huruvida om det upprepar sig även om jag inte tillåter BLL hinna aktiveras innan jag prövar igen.

Edit: Intressant det här, önskar innerligt att det inte är kablaget vid dörrgångjärnet -eftersom det drar jag mig för att skarva i,
detta trots jag är f.d. elektriker, men bilel är något annat & väldigt trångt om plats så gott som alltid.
Får ta o köpa en beg låskista och öppna den och skapa mig en uppfattning innan jag ger mig på min egen

Då har jag något att se fram emot till semestern :-D
Så länge man inte aktiverar BLL så är det A2-A4 som är de enda matningarna till motorn, och riktning väljs genom polvändning.
Eventuellt fel där slår alltså i båda riktningarna..

Mekaniken som kan kärva sitter faktiskt på låskistans utsida (mot dörrens insida), det är de vita nylonhävarmarna man ser i Roberts film.
Borde räcka med att smörja dem och det tror jag att man kan göra utan att ta ur låskistan ur dörren...
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen BLL om man låser inifrån med knappen på endera fönsterhissknappsatsen. Det är den man ska använda och inte fjärren om man vill låsa bilen inifrån, just för att slippa BLL. Står så i instruktionsboken.. Min bil lyder iallafall snällt det som står i handboken. Vet inte om alla individer gör det :-D
Hej igen. Gillar verkligen detta forum. Så mycket vetande, och vänliga svar dessutom. Ibland känns det lite som det gamla tv-programmet "Fråga Lund" (obs: sagt endast i absolut mest positiva bemärkelse) :-)

Citerar Erik Å:
"Mekaniken som kan kärva sitter faktiskt på låskistans utsida (mot dörrens insida), det är de vita nylonhävarmarna man ser i Roberts film.
Borde räcka med att smörja dem och det tror jag att man kan göra utan att ta ur låskistan ur dörren..."
Det var precis så jag gjorde. Sprutade olja från utsidan, ur alla möjliga vinklar, och rikligt. Det verkar än så länge ha fungerat men till sommaren ska jag kika på det mer seriöst.

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]