Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en V60 T3 från 2014 som gått snart 10 000 mil och är i bra skick.

Den är alltid servad på auktoriserad Volvo verkstad vid rätt tillfällen, en av anledningarna att jag köpte den var den bra historiken och skicket.

Nästa service är det en stor service med bland annat kamrem och vattenpump, skillnaden från andra verkstäder är mellan 4000-5000 kronor. Jag kommer äga bilen 1-2 år till, skulle du satsat på storservice på Volvo och tänka att man kanske får igen de pengarna? Eller är det ointressant för de flesta så länge serviceboken är ifylld även om det blir MECA/Merkonomen?
@SebastianJ,Jag hade köpt original kamremskit sedan låtit en annan byta och serva sedan den på Volo åf. Spara kvitto med så samt se till så de fyller i och fäster märket för kamremsbyte med https://vparts.se/no/etikett-for-kamrem ... 21805.html

Sen beroende på hur du bor, denna service hos en Volvo åf ca 8 mil längre bort är runt 3500-4000kr billigare än den som är närmast mig så det är ju med ett alternativ om så

På riktig undrar jag om de flesta ens öppnar serviceboken när de handlar bil. Många medlemmar här gör det säkert för att vi är intresserade. Sen finns ju de med som bara vill ha en stämpel vart den är är från. Vår kärra är servad på samma plats sedan 2015 och får göras så tills vi säljer den. Slitdelar får en annan byta, det går inte att rättfärdiga deras påslag där
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Serva din bil på annat håll om du vill. Min bild är att man inte får ett öre extra för att det bara är Volvostämplar. Bilhandlare som byter in bryr sig definitivt ingenting och en V60T3 är inte en utpräglad entusiastbil så privatpersoner kommer enligt mig inte heller betala något extra.
Tack för kloka svar, finns en lokal verkstad här som drivs av en tidigare mekaniker på Volvo så tvekar ingenting på kvalitén på utfört arbete.
Är själv inne på att ta den billigare verkstaden och göra något roligare för tusenlapparna som blir kvar 8-)
Jag gör allt själv, sparar kvitton med tydlig uppdelning när/var/hur samt bilder då det kan fylla ett syfte (tex kamremsbyte).
Har hittills inte uppfattat det som ett problem när jag säljer utan mer en bonus att ngn faktiskt bemödat sig att strukturera upp exakt vad som gjorts och när.
Jag köpte SKF kamremssats med vattenpump på Trodo och lät min lokala Autoexperten-verkstad byta, sparade givetvis alla kvitton och papper.
Delarna kostade halva priset mot Autoexpertens eget pris (samma artikelnummer) och ännu mindre än Volvo-verkstadens pris. Inklusive arbete blev kostnaderna mellan hälften och en tredjedel av vad Volvo-verkstaden skulle ta betalt, finns inte en chans att det skulle löna sig att betala märkesverkstad så mycket.
När jag gjorde service med kamrem i februari så var billigaste 12,000:- och det var från Landvetters Biltjänst (aukt Volvo verkstad). Ringde runt till en del fristående verkstäder men de var dyrare. Mechanum (annan Volvo verkstad) tyckte priset var så lågt att de vägrade fullfölja sitt prismatchningslöfte, trots att flera andra Volvo-verkstäder var en bra bit under dem.
ridax skrev: fre 07 apr 2023, 09:37 När jag gjorde service med kamrem i februari så var billigaste 12,000:- och det var från Landvetters Biltjänst (aukt Volvo verkstad). Ringde runt till en del fristående verkstäder men de var dyrare. Mechanum (annan Volvo verkstad) tyckte priset var så lågt att de vägrade fullfölja sitt prismatchningslöfte, trots att flera andra Volvo-verkstäder var en bra bit under dem.
Strax under 5000 kr totalt för min V70 D5, arbetet gick på 3500 kr och delarna 1300 kr.
Priset på kamremssatsen har gått upp lite men är fortfarande prisvärd.
https://www.trodo.se/vattenpump-kuggrem ... vkmc-06220

Det är ju bara ett exempel, min motor är ju dieselfemman till skillnad från trådskaparens.
Det man ska ha klart för sig om man köper själv är att det KAN bli mycket merjobb om man ska göra en reklamation. Skulle man exempelvis få en läckande vattenpump kan verkstan skylla på delarna och leverantören på verkstan och då ska du sitta mellan och medla
frasse4 skrev:Det man ska ha klart för sig om man köper själv är att det KAN bli mycket merjobb om man ska göra en reklamation. Skulle man exempelvis få en läckande vattenpump kan verkstan skylla på delarna och leverantören på verkstan och då ska du sitta mellan och medla
Väldigt många verkstäder accepterar inte heller att man kommer med egna delar. De skyller inte sällan på garanti men i verkligheten handlar det om att de tjänar en massa pengar på delarna.

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]