Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattiglapp
V60 fortsätter att imponera. 3600 mil gammal regnar det numera in i bagaget. Samt bakluckan vägrar ibland stänga sig. Möjligt att detta är relaterade saker. Någon som haft liknande och vet vad åtgärden är? Kommer så klart lämna in för garantiåtgärd, men bra att veta vad som hänt om någon haft samma problem.
F.ö har jag ägt bil sedan 2001, och två bilar sedan 2007. De flesta begagnade och ibland äldre. Volvon, som jag hämtade ut ny för mindre än två år sedan, har nu lika många oplanerade verkstadsbesök som alla andra bilar tillsammans. Tack vare att jag nu kommer be PST:n åtgärda tre saker samtidigt, annars hade Volvon passerat… :sick:
Dags att börja titta på nästa bil, behöver jag säga att Volvohandlaren inte står på listan över bilhandlare som kommer besökas?
Användarvisningsbild
av bem
Såklart inge kul med de problem du beskriver.
Men jag skulle nog vänta tills bilen lagats och du får fråga efter orsaken så du kan bedöma bättre om Volvo hamnar lägre än toppkandidaterna vid nästa bilbyte.
Min Volvo (V90 T6 Recharge, byggd 1 juli -21) har det inte varit ett enda fel på mekaniskt. Men mjukvaran bedrövligt dålig (Google infotainment). Skulle jag vid nästa bilbyte bara gå på mjukvaran i bilen bleve det aldrig en Volvo igen. Mjukvaran har dock blivit bättre under de 20 månader jag haft bilen. Det är ungefär 1 år kvar innan jag tänkt byta bil igen. Volvo skall definitivt få chansen igen trots mjukvaran. Det kan ju bara bli bättre. Men nog tycker jag Volvo gjorde en rejäl miss när de valde Google infotainment. Ganska få positiva saker med detta infotainment, som var så ”hypat” när det introducerades. Men som visade sig lite som ”tomma tunnor skramlar mest”.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Fattiglapp
Min bil är en av de sista med det tidigare systemet. Trots att det borde vara väl felsökt finns det ett antal ganska stora brister i mjukvaran även där. Så hoppas inte för mycket, när det närmar sig acceptabel status slutar de rätta.
Egentligen gillar jag bilen, helt ok att köra och bekväm. Men kvaliteten är fullständigt undermålig på både hård- och mjukvara.
Tillägg: Jag får ge dem att de hanterar garantiärenden bra. Bra trevlig service och ingen diskussion om hyrbil och annat.
Användarvisningsbild
av bem
Samma här med min Volvoverkstad, suverän att ha att göra med. Har kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg” och har varit jättenöjd med alla Volvo jag haft genom åren. Men min nuvarande Volvo spräckte den positiva serien. Men det är Volvo själv som bäddar för bilbyte till annat märke i så fall. Har inte varit missnöjd med tidigare Volvo. Säkert brottas andra bilfabrikat med liknande problem med mjukvaran i bilarna. Inte säkert det är grönare på andra sidan staketet.
Nya bilmärken kommer hela tiden till Sverige oftast tillverkade i landet i öst.
Svårt veta hur bra ”nykomlingarna” är.
En av de viktigaste sakerna med en ny bil tycker jag oavsett märke är att ev. fel och brister rättas snabbt och märkesverkstaden om man anlitar sån gör ett bra jobb. Men en bil med hög kvalitet skall väl inte behöva vara på verkstad så ofta annat än för service och byte av slitagedelar.
Utvecklingen går så fort nu och de flesta biltillverkare är i övergångsfas till elbilar med sina speciella krav och problem. Sen går det ju välja en beg. bil om man vet en viss modell och årgång skall vara bra. Anledningen att jag skaffar helt ny bil när jag byter är för jag vill ha en bil som funkar i ur och skur och som inte behöver vara på verkstad annat än för service.
av Sjogerstaddave
Min V60 T6 recharge uttagen jan 2022, hade flera "hårda" fel från fabrik, varav det ena var att regnvatten från takluckan la sig i bagaget och kortslöt dragkroksdatorn, så lite alla möjliga felsymptom dök upp. Bland annat så kom dragkroken ut av sig själv.
Mjukvaran i Sensus är som sagt verkligen inte felfri.
Nu i senaste versionen av Volvoappen för Iphone så har ändå Volvo gjort en ändring. Nu när jag startar Klimat utan laddkabel i, så har dom ändrat texten på felmeddelandet som kommer upp.
Istället för att det står "det går inte starta klimat för det är fel på din motor" så står det nu istället enbart "det går inte starta din volvo". haha (fakiskt sant på riktigt...)
Användarvisningsbild
av bem
Man får väl nästan se det lite från den komiska sidan. Små myrsteg framåt då med det meddelandet i appen du nämnde.
av Sjogerstaddave
Bem, lite så jag känner det också, lite komiskt. har även ett annat lustigt fel som också bekräftat (av verkstad) finns på flera bilar/modeller. Verkstan har felsökt flera gånger, men har ingen aning vad/hur man skall göra för att laga det.
Om man har tändningen på och öppnar kofferten med knappen i bilen eller på bakluckan, så ungefär var 8-10 gång sådär ungefär så går inte kofferten upp hela vägen. Den bara stannar slumpmässigt lite varstans. Tändning måste vara på.

När kofferten stannar så loggas det, och verkstaden kan se att kofferten stoppas pga av "att bilen är i rörelse". Detta trots plan mark och P-läge i.
av pergrein
Har samma fel på min V60CC -21 med att bakluckan kan stanna varsomhelst men oftast ca halvvägs. Frågade om det tidigare men fick inget svar att någon råkat ut för detta. Bra att du skrev om detta. Skriv om du får någon ny information om problemet.

Finns ett till fel med backluckan också som verkar bara vara på V60. Testa håll (upp till 10s) fingret eller gnid lite på parkeringsenorerna bak så kommer bakluckan att öppna sig om nyckeln är med annars så piper den. Fungerar att stänga den på detta sätt också. Jag upptäckte detta när jag skulle ta bort snö/is från sensorerna tidigare i vinter. Har testat det på nya bilar på Volvo där samma sak händer.

Ladda upp ett klipp på detta fenomen.
https://youtu.be/Au4RdXZ8q3c

Mvh
Per
av Sjogerstaddave
Ska kolla, har faktiskt märkt att bilen helt plötsligt kan öppna luckan, hände senast igår när jag skulle koppla på husvagnen, då stod jag nära sensorerna, men jag kan typ svära på att jag inte använde fötterna eller något "under" för att öppna kofferten den vägen.

Angående mitt och ditt fel att kofferten stannar lite överallt men oftast halvvägs. Min verkstad har redan bekräftat och testat detta på andra bilar och samma sak händer där. Så det ÄR ett fel och inget annat. Men vad Volvo vill/orkar göra åt felet - det verkar dom skita fullständigt i, jag har haft ett pågående ärende sedan i somars, men inget händer.
Jag har själv testat/sett felet även på V90.
av pergrein
Ja, verkar nog som att man kan få leva med att den stannar till ibland. För mig kan det gå flera veckor till någon dag mellan gångerna den stannar.

Mvh
Per

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]