Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:
Djinn skrev:Om ni inte litar på vad datorn angivit för förbrukning, hur kan ni då vara säkra på att den visar rätt distans?
Bara en stilla undran om varför den ena funktionen anses osäker men inte den andra.
distansen är ett uppmätt värde drivaxlarna har gjort ett visst antal varv. MEN visst? Har du fel däck på stämmer inte sträckan.... bränsleförbrukning är ett UPPSKATTAT värde.. baserat på spridartider, pedalvinklar, motortemp, tid osv..
Känns som förbrukningen är medvetet felprogrammerad, varför visar alltid alla färddatorer för lågt eller (ibland rätt) värde mot verkligehet.

Om det bara vore naturliga avvikleser i uppskattningen så skulle hälften visa för mycket och hälften för lite.
av Infide
Tycker färddatorn varit någon form av manometer mellan returledningen på fuelrailen och hastighetsmätaren. Kanske så BMWs grej fungerar?
Användarvisningsbild
av greeeken
Infide skrev:Tycker färddatorn varit någon form av manometer mellan returledningen på fuelrailen och hastighetsmätaren. Kanske så BMWs grej fungerar?
Men BMWs färddatorer kan du ju ställa in själv oxå om ja inte minns helt rätt.
av *pettson*
Infide skrev:Tycker färddatorn varit någon form av manometer mellan returledningen på fuelrailen och hastighetsmätaren. Kanske så BMWs grej fungerar?
nej nej...bränsleförbrukningen på en bil mäts inte rent fysiskt om jag säger så..
av Infide
*pettson* skrev:
nej nej...bränsleförbrukningen på en bil mäts inte rent fysiskt om jag säger så..
Jaha, inte konstigt den visar fel då. Men en ny och fräsh motor borde väl visa rätt? Eller, jag vet inte, min visar rätt ivf, och bilen har bara gått 8k mil.
av Marbas
Har förstått på inlägg i forumet att bensin bilar har en tendens att visa ganska rätt, men dieslarna visar minst 1 dl / mil för lite.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]