Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredrikmannberg
Hej,
Har fått strul med värmen i min 740 GL -90. Är det flera minusgrader ute så vill det knappt bli varmt i bilen. Kan köra två mil och då blir det knappt ljummet. Temp mätaren stiger upp mot rött om jag kör fort, sänker jag farten till typ 40-50 så återgår temp mätaren till bättre nivå. Kylarvätskan i behållaren visar att den ska palla minus 30. Jag har även bytt termostat men problemet kvarstår. Vad kan vara fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du ska ha en 92° termostat. Har varit med om dålig kvalitet på dom. Har Biltemas i min nu. Har du AC/ACC?
Kanske behöver du rengöra/spola kylsystemet/värmeelementet
Användarvisningsbild
av lennarte
Värmekranen, sitter framför pedalerna på modeller utan AC. Du kan koppla förbi den för att se om du får värme, det ska bli ordentligt varmt. Det sitter ett spjäll framför handskfacket som ska vara helt stängt vid full värme och helt öppet vid ingen värme på. Kolla om detta fungerar, det är kopplat ihop med värmekranen. Dessa saker har dock inget med hög motortemperatur att göra. Ett enkelt test. När motorn är varm, sätt ett finger på termostat huset. Kan du hålla kvar fingret mer än någon sek. är motorn inte varm. Oavsett vad temp.mätaren visar.

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]