Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Linuspers
Hej, min Volvo 744 från 1990 har lite problem med sitt lyse, har man på tändning så lyser bara positionsljusen i blinkers och inget annat, sätter man på helljus så börjar halvljuset funka men inte helljuset, kollat lampor och kollat om man ser något kabelbrott men inte vad jag kan hitta, inte provat byta relä men ska testa de i veckan, någon som har nån som helst aning vad det kan vara, har besiktning i veckan så skulle uppskattas svar och hjälp, tack i förhand mvh Linus
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har 3 läge på ljusvredet 0, 1 och 2. I läge 0 ska inget lysa med tändling av. I läge 1 ska parkeringsljuset lysa och i läge 2 har du hel och halvljus. Sedan har tidigare modeller varselljus (typ starkare parkeringsljus) i läge 0 med tändning på som var godkänt som "dagsljus. Vet ej hur länge det fanns, min -88B (-89) har det. Det fanns också automatiskt halvljus (min har det också), då kan du ha vredet i läge 2 alltid och du tänder (och släcker) ljuset med tändning på och av. Helljus fungerar bara i läge 2 (oavsett tändning av eller på), men ljustutan fungerar fungerar alltid.
Du kan ha problem med glödtådsvakten eller ljusomkopplaren.
av Linuspers
I läge 0 lyser inget i läge 1 lyser bara ”positionsljusen” i blinkersen, i läge 2 lyser inget förutom ”positionsljusen” igen, slår jag på helljus tänder sig halvlyset
Användarvisningsbild
av lennarte
Linuspers skrev:I läge 0 lyser inget i läge 1 lyser bara ”positionsljusen” i blinkersen, i läge 2 lyser inget förutom ”positionsljusen” igen, slår jag på helljus tänder sig halvlyset
Har du tändningen på då?
Användarvisningsbild
av lennarte
Lyser både hel och halvljus samtidigt? Har du original lampor (halogen 60/55W). Har du kollat jordningen? Svart kabel, sitter (med flat stift) på innerskärmen strax bakom strålkastaren. Har du provat nya lampor?
Har varit med om att den gemensamma jordningen internt i lampan gått sönder, då lyser både hel och halvljuset samtidigt men svagare

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]