- tis 28 mar 2023, 15:20
Hej, har ett irriterande problem och tänkte be om tips innan jag sätter igång med lösning. Hittar liknande trådar men ingen som klockrent stämmer in.
När jag låser med fjärren så låses samtliga dörrar utom förardörren
När jag låser upp med fjärren låses samtliga dörrar upp, dvs även förardörren. Just nu låser jag förardörren the-old-fashioned-way genom att trycka ned låsknappen och hålla ut dörrhandtaget samtidigt som jag stänger dörren. Sen trycker jag på fjärren för att låsa alla andra dörrar och aktivera larmet. Ni kan ju bara gissa hur ofta jag glömmer att låsa förardörren som det är nu...
Har testat att spreja olja vid låsknappen vilket hjälpte såtillvida att förardörren numera låses upp med fjärren, vilket den inte gjorde från början. Men låsning fungerar inte. Har en känsla av att något antingen har hoppat av inne vid låsmekanismen eller att det behöver smörjas. Eller kan mekanismen till knappen ha gått av så att den inte kan dras ner men tryckas upp? Borde ha testat om det går att dra ner knappen genom att låsa med nyckeln men så smart var jag givetvis inte.
Tips? Uppmuntrande ord? Finns det något snabbt och enkelt knep som inte kräver att jag tar bort klädseln? Clipsen verkar väldigt spröda och gamla.
EDIT: Kollade nyss, och det går bra att såväl låsa som låsa upp förardörren med nyckel. Får prova att ta loss dörrsidan och smörja upp länkage mm, annars är det kanske centrallåsmotorn i förardörren som börjar bli trött. /EDIT
När jag låser med fjärren så låses samtliga dörrar utom förardörren

Har testat att spreja olja vid låsknappen vilket hjälpte såtillvida att förardörren numera låses upp med fjärren, vilket den inte gjorde från början. Men låsning fungerar inte. Har en känsla av att något antingen har hoppat av inne vid låsmekanismen eller att det behöver smörjas. Eller kan mekanismen till knappen ha gått av så att den inte kan dras ner men tryckas upp? Borde ha testat om det går att dra ner knappen genom att låsa med nyckeln men så smart var jag givetvis inte.
Tips? Uppmuntrande ord? Finns det något snabbt och enkelt knep som inte kräver att jag tar bort klädseln? Clipsen verkar väldigt spröda och gamla.
EDIT: Kollade nyss, och det går bra att såväl låsa som låsa upp förardörren med nyckel. Får prova att ta loss dörrsidan och smörja upp länkage mm, annars är det kanske centrallåsmotorn i förardörren som börjar bli trött. /EDIT
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell