- tis 28 mar 2023, 20:37
#1535739
För att komma åt parkeringsbromsen måste du ta av skivan/trumman och för att kunna göra det måste bromsoket lyftas av.
Lyft av fjädrarna, ta ur de gamla backarna, putsa upp alla glidytor och smörj upp hävarmsmekanismen längst ner, den brukar kärva ihop med tiden.
Om du inte har justerbar distansbussning upptill mellan backarna (en del Volvo-modeller fick en stansad H-formad plåtbit från fabrik i stället för skruvmekanismen) så bör man skaffa skruv-varianten.
Längst ner mellan backarna sitter en gjutjärnskloss. Den främre backen brukar nöta ett spår i klossen på sidan framåt i färdriktningen, och det gör att handbromsen gärna vill ligga kvar när man släpper spaken. Lösning: fila lite på klossen så att framsidan blir slät.
När man ska häkta på dragfjädrarna på backarna så vill de ofelbart hoppa ner på golvet, detta går att undvika om man lägger ett varv med pakettejp runt backarna.
Och slipa gärna bort rost på bromstrummans insida med slippapper innan du monterar tillbaka skivan/trumman
Robert byter vajrar på denna bil men du kan hoppa in vid 12 min
Lyft av fjädrarna, ta ur de gamla backarna, putsa upp alla glidytor och smörj upp hävarmsmekanismen längst ner, den brukar kärva ihop med tiden.
Om du inte har justerbar distansbussning upptill mellan backarna (en del Volvo-modeller fick en stansad H-formad plåtbit från fabrik i stället för skruvmekanismen) så bör man skaffa skruv-varianten.
Längst ner mellan backarna sitter en gjutjärnskloss. Den främre backen brukar nöta ett spår i klossen på sidan framåt i färdriktningen, och det gör att handbromsen gärna vill ligga kvar när man släpper spaken. Lösning: fila lite på klossen så att framsidan blir slät.
När man ska häkta på dragfjädrarna på backarna så vill de ofelbart hoppa ner på golvet, detta går att undvika om man lägger ett varv med pakettejp runt backarna.
Och slipa gärna bort rost på bromstrummans insida med slippapper innan du monterar tillbaka skivan/trumman
Robert byter vajrar på denna bil men du kan hoppa in vid 12 min
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
