- ons 28 nov 2007, 19:57
Har haft lite strul med vår annars så praktiska 745 -91 B230F Regina. Efter mycket sökande i detta eminenta forum, har jag blivit lite klokare, men problemet kvarstår. Tomgång som varierar IBLAND. IBLAND svårstartad bil. Lambdalampa IBLAND. Felkod 221 IBLAND. Det som för tillfället förbryllar mig är att tomgångsventilen aldrig stänger. Klicket i spjällägesgivaren hörs tydligt, men drar jag upp rullen och lägger motorn på 1500 varv, rusar luften genom tomgångsventilen. Bilen beter sig dessutom som om den går lite magert i 90 knyck. Kopplar jag bort tomgångsventilen, blir tomgången naturligtvis kass, men jag tror att den går bättre i alla andra områden. Vad jag kan förstå, har tomgångsventilen hela tiden 12 volt till sig, och får jord ifrån styrboxen. Vet någon vilken plint denna jord kommer ifrån? Tänkte mig isåfall att prova med en ny kabel, bara för att utesluta att originalkabeln är musäten och ligger och jordar där den inte ska.
Annars är jag ytterst tacksam för övriga tips. Har bytt kablar, lock, stift osv. Men visst ska väl tomgångsventilen stänga när gasspjället lämnar tomgångsläget? Stämmer detta, skulle jag bli hemskt glad för plintnumret.
Tomgångsventilen beter sig annars normalt, när man kör "flipperspelstesten" och har även fått sig en rengöring. Finns det fler saker än mikrobrytaren i spjällägesgivaren som kan öppna tomgångsventilen? Själv börjar jag känna lite aversion gentemot styrboxen eftersom problemen kommer och går utan synbar anledning utom att man möjligtvis kan tycka att startproblemen varit när det varit fuktigt ute.
Annars är jag ytterst tacksam för övriga tips. Har bytt kablar, lock, stift osv. Men visst ska väl tomgångsventilen stänga när gasspjället lämnar tomgångsläget? Stämmer detta, skulle jag bli hemskt glad för plintnumret.
Tomgångsventilen beter sig annars normalt, när man kör "flipperspelstesten" och har även fått sig en rengöring. Finns det fler saker än mikrobrytaren i spjällägesgivaren som kan öppna tomgångsventilen? Själv börjar jag känna lite aversion gentemot styrboxen eftersom problemen kommer och går utan synbar anledning utom att man möjligtvis kan tycka att startproblemen varit när det varit fuktigt ute.
- By JanneFr