Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har haft lite strul med vår annars så praktiska 745 -91 B230F Regina. Efter mycket sökande i detta eminenta forum, har jag blivit lite klokare, men problemet kvarstår. Tomgång som varierar IBLAND. IBLAND svårstartad bil. Lambdalampa IBLAND. Felkod 221 IBLAND. Det som för tillfället förbryllar mig är att tomgångsventilen aldrig stänger. Klicket i spjällägesgivaren hörs tydligt, men drar jag upp rullen och lägger motorn på 1500 varv, rusar luften genom tomgångsventilen. Bilen beter sig dessutom som om den går lite magert i 90 knyck. Kopplar jag bort tomgångsventilen, blir tomgången naturligtvis kass, men jag tror att den går bättre i alla andra områden. Vad jag kan förstå, har tomgångsventilen hela tiden 12 volt till sig, och får jord ifrån styrboxen. Vet någon vilken plint denna jord kommer ifrån? Tänkte mig isåfall att prova med en ny kabel, bara för att utesluta att originalkabeln är musäten och ligger och jordar där den inte ska.
Annars är jag ytterst tacksam för övriga tips. Har bytt kablar, lock, stift osv. Men visst ska väl tomgångsventilen stänga när gasspjället lämnar tomgångsläget? Stämmer detta, skulle jag bli hemskt glad för plintnumret.
Tomgångsventilen beter sig annars normalt, när man kör "flipperspelstesten" och har även fått sig en rengöring. Finns det fler saker än mikrobrytaren i spjällägesgivaren som kan öppna tomgångsventilen? Själv börjar jag känna lite aversion gentemot styrboxen eftersom problemen kommer och går utan synbar anledning utom att man möjligtvis kan tycka att startproblemen varit när det varit fuktigt ute.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Här kan du läsa om en del av det du frågar om.

http://smithimage.com/users/fassan/
Bränsle_Tändsystem.pdf
men även de andra pdf:erna är mycket läsvärda. :D
av Per Holmberg
Hej!
Kanontrevlig sida. Gäller dock ej Regina. LH-Jetronic verkar ha en liknande tomgångsventil (med 2 poler). Är systemen så lika att även plintnummerna i styrboxen stämmer? Isåfall borde det vara stift 33. Vart vänder man sig annars för att hitta ett elschema? Bilia?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Per Holmberg skrev:Hej!
Kanontrevlig sida. Gäller dock ej Regina. LH-Jetronic verkar ha en liknande tomgångsventil (med 2 poler). Är systemen så lika att även plintnummerna i styrboxen stämmer? Isåfall borde det vara stift 33. Vart vänder man sig annars för att hitta ett elschema? Bilia?
Ja, Tomgångsventilen jordas via regina stift 33.
av Per Holmberg
Stort tack. Jag kan knappast bärga mig till morgondagens mekarstund. Det hela förbryllar mig lite, för att om jag kör funktionstesten med 3x knapptryckning, så slår tomgångsventilen, vilket bör innebära att den jordas från styrboxen (och avjordas). Samtidigt stannar den i öppet läge om jag drar loss kontaktstycket ifrån spjällägesgivaren (vilket jag inte tycker den borde göra). Men, fortsättning följer.

Det enda man förstår är att man inte förstår någonting, och då har man ju ändå förstått något.

Är Regina detsamma som LH-Jetronic 2.4 ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
LH 2.4 är tillverkat av Bosch. Har luftmassemätare.

Regina kommer från Siemens. Mäter undertryck och temperatur på insugsluften. (Motsvarande system finns på 850, Fenix 5.2.)

Jag har för mig att tomgångsventilen ska slå upp fullt så fort spjället lämnar tomgångsläge. Tappar den signalen lägger den sig på grundläge som motsvarar en något hög tomgång. Bättre hög än ingen alls... Den är alltså inte stängd när den inte har ström.
av Hemulen
Hej. Tittade lite på vad din felkod kan betyda: Kan vara din lambdasond som börjar att ge upp eller en luftläcka på insugssidan. har du mätinstrument kan du ju mäta upp sonden. Eventuellt spraja med startgas vid insuget,slangar.
av Per Holmberg
Har av någon anledning blivit utloggad 2ggr när jag valt "förhandsgranska" efter att båda gångerna skrivit en kortare roman???
Hursomhelst, tack för era råd. Tjuvluft har jag letat, utan resultat. Lambdan ska mätas. Dessutom tror jag att jag någon gång nästa vecka får låna en styrbox av rätt modell.
Sparkz, jag vet inte, men jag har fått för mig att Reginasystemet har öppen ventil vid tomgång, stängd annars. Tar jag av ventilen, är den i strömlöst tillstånd stängd och tät. Får den spännin över sina två kontakter, öppnar den fullt. Alltså antingen eller. Jag hade en gång en Audi GT coupe med k-jetronic som fungerade som du beskriver. Ska testa att skicka detta utan förhandsgranskning.
av Per Holmberg
Nu gick det ju att skicka!!!
Åter till ämnet.
Har för mig att jag i detta trevliga forum en gång läste om någon med samma problem. I brist på styrbox hade denne valt att relästyra tomgångsventilen och sälja bilen. Men, man vet ju vilken go känsla som infinner sig om man löser problemet. Dessutom vill man ju gärna at andra kan ta del av både problem och lösning. Ibland har man ju satt sig in i något som aldrig löst sig här på forumet. Det är ju som om någon rivit ut de sista sidorna i en deckare.
Då jag är tvungen att köra fartygsdieslar från tisdag och en vecka framåt för bröfödans skull, vet jag inte när jag återkommer, men återkommer gör jag. Tänkarmössan sitter på hela tiden.
Tack för alla tips och råd i nuläget!!!!!
av Per Holmberg
Testade en annan styrbox idag. Tomgångsventilen stänger fortfarande inte, alltså ingen skillnad. Annars går bilen bra. Tycker dock att den "osar" lite på tomgång. Får nog tänka över "Sparkz" inlägg igen, och söka vidare.
Dårhus. Varför sålde man sin Amazon?

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]