Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var inne och bessa idag och fick följande:
1. Bromskraftsfördelning, bak bromsverkan ojämn
2. Parkeringsbroms hjulbroms, höger ur funktion

Var ska jag börja för att återgärda detta? Gäller v70 1999 (gen1)
Lucif3r skrev: mån 27 mar 2023, 17:02 Utan att veta bromsvärdena är det svårt att gissa... Så börja med att ta bort höger bakhjul, ok, och skiva och kolla varför handbromsen inte fungerar där.
Broms:

Fram: Vänster: 1.9 Höger: 2.6
Bak: Vänster: 2.3 Höger: 1.1

Så det tar ju sjukt ojämnt :bored:

Ja jag får börja med det. Kan du göra någon nytta med dom siffrorna där uppe och vägleda mig ännu mer? :-D
Eftersom du inte fick något nedslag på anliggande bromsar(eller?), så känns det mer troligt att vänster fram samt höger bakok har kärvat ihop och helt enkelt inte bromsar. Kan gå att motionera upp men... Det brukar inte hålla så länge.
Enklast, men såklart dyrast, är att helt enkelt köpa nya ok. Dock bör det göras axel-vis(dvs t ex både höger och vänster bak), men ibland kan man ha tur att kunna smita undan med bara ett. Jag var tvungen att byta vänster framok nått år efter köp av V70in(det hade kärvat ihop och bromsade typ ingenting), men höger ok hängde med ända fram tills förra året.

Givetvis kan det vara tvärtom också, att vänster ok ligger på och bromsar hela tiden. Det bör du märka om du hissar upp vardera axel och snurrar på vardera hjul. Båda bakhjulen ska snurra ungefär lika lätt/trögt, och båda fram ska snurra någorlunda lika lätt/trögt. Bak ska mer eller mindre själv-snurra med lite hjälp. Fram kommer aldrig gå lika lätt iom. växellådan/differentalen. Där får man gå på känn helt enkelt.
Lucif3r skrev: mån 27 mar 2023, 17:48 Eftersom du inte fick något nedslag på anliggande bromsar(eller?), så känns det mer troligt att vänster fram samt höger bakok har kärvat ihop och helt enkelt inte bromsar. Kan gå att motionera upp men... Det brukar inte hålla så länge.
Enklast, men såklart dyrast, är att helt enkelt köpa nya ok. Dock bör det göras axel-vis(dvs t ex både höger och vänster bak), men ibland kan man ha tur att kunna smita undan med bara ett. Jag var tvungen att byta vänster framok nått år efter köp av V70in(det hade kärvat ihop och bromsade typ ingenting), men höger ok hängde med ända fram tills förra året.

Givetvis kan det vara tvärtom också, att vänster ok ligger på och bromsar hela tiden. Det bör du märka om du hissar upp vardera axel och snurrar på vardera hjul. Båda bakhjulen ska snurra ungefär lika lätt/trögt, och båda fram ska snurra någorlunda lika lätt/trögt. Bak ska mer eller mindre själv-snurra med lite hjälp. Fram kommer aldrig gå lika lätt iom. växellådan/differentalen. Där får man gå på känn helt enkelt.
Nepp ingenting med anliggande bromsar. Aaa okej får börja med det (länkar hela bess pappret nedanför så ser du allt)

Okej får väll köpa nytt då helt enkelt och testa. Ska hissa upp bilen och felsöka lite imorgon hade jag tänkt.
Lucif3r skrev: tis 28 mar 2023, 02:24 Oj... Det var inte några fel du :-D Ja då har du lite att göra ;-)
Haha ja lite så, men några av dom är rätt lätta kan ja tänka mig så borde gå bra. Men det med bromsar, rekommenderar du mig å köpa vänster fram och höger bak OK till en början å se vad som funkar?
Man bör absolut byta båda oken på samma axel. Skivor är inga dyra grejer heller, om man håller sig till budget. Tyska nätsidor är ibland väldigt billiga, man får "kolla runt". Det finns nog ingen idag som svarvar om skivor, det är ibland dyrare.
lennarte skrev:Man bör absolut byta båda oken på samma axel. Skivor är inga dyra grejer heller, om man håller sig till budget. Tyska nätsidor är ibland väldigt billiga, man får "kolla runt". Det finns nog ingen idag som svarvar om skivor, det är ibland dyrare.
Okej, får testa byta oken och sen vad som händer efter det

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/se[…]

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]