Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MartinBl
Okej, skitbra

Så det e den vite jäkeln som e plus.

Jag fick en gammal bilstereo av grannen - från 1987. Hehe.
Man kanske skulle kunna använda den som testobjekt för att kolla kablarna - som du har definierat. Skulle den gå sönder så är det ju inte hela världen. Kan jag få igång den så kan jag senare sätta in den nye.

Låter det som en bra idé?
Testar det imorgon om någon inte har några invändningar.
Tyävrr så har jag ingen spänningsmätare - som någon tidigare tipsade om.
Användarvisningsbild
av Pliind
jepp låter bra :) men som sagt ISO kablaget hjälper en hel del också! :)
av MartinBl
bra,

jo, jag såg sådana där "iso-kablage"

men jag fattar inte riktigt meningen med dem i mitt fall, jag menar, jag har ju inga kontakter i bilen, de är ju borta, det är bara sladdar som hänger löst - som jag inte vet vilken mening de har

är det inte så att iso-kablaget är riktigt användbart bara i det fallet du antingen redan vad kablarna i bilen har för mening, eller har kontakter i bilen som är orginal. I senare fallet är iso-grejen skitbra för då kan man uppenbarligen köpa en sådan som är speciellt gjord för 740 (på biltema), då är det bara att plugga in ena ändan i kontakten i bilen och andra i bilstereon

Förvisso så kan det finnas en tredje andledning att köpa iso-grejen (kostar 79 kr), det är att att man sedan "vet" vad kablar har för mening. Det är alltså ingen risk att man "glömmer" av vad kablarna har för mening - i händelse av att man byter bilstereo senare.

Men det är tveksamt i mitt fall. Bilen är ju 19 år.

Så därför så köpte jag en stor sockerbit för alla kablarna. Den kostade 12.90....

Eller gjorde jag fel ändå???
Användarvisningsbild
av Pliind
ISO kablage är massa kontakter som ska kopplas in direkt i stereon (om du inte har en jävla sony spelare som kräver en kontakt innan denna) iaf från denna kontakt går det ut 2 rader sockerbitar, en för ström osv och en del för högtalare (fram h,v, bak, h,v osv.
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]