Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ericsson
Jag kopplade då inte loss någon pol och tjorvade med tändningsnyckeln när jag kopplade in mina extraljus inkl knapp. Det funkade hur bra som helst direkt. Förstår inte vad det ska vara bra för. Bilens dator bootar ju om hur ofta som helst "på egen hand".

Tycker mig förstå att man ska ge f-n i nyckeln när man har bortkopplat batteri för att slippa felkoder.
av Pelle
Volvos instruktioner i alla monterings och serviceanvisningar är att sätta nyckeln i läge 2. Och sen ansluta batteripolen.

Detta med läge 2 har inget som helst att göra med att felkoder sätts utan är endast en säkerhetsåtgärd för att undvika att airbags löser ut när man sitter bakom ratten (om man har gjort nåt fel när man t.ex mekade i elsystemet)

Felkoder i samband med att lossa batteriet orsakas till 90 % av:

1. Man "glömde" koppla bort batteriet när man kopplade bort komponenter i elsystemet.

2. Man har glömt att koppla tillbaks allt rätt när innan man satte dit batteriet igen.

3. Batteriet är defekt och lämnar för låg spänning.
Användarvisningsbild
av Ericsson
OK, så om något är rejält tokigt så smäller det när man skruvar tillbaka polen och inte när man vrider nyckeln. Bra info, man lär sig något nytt varje dag och ibland något som är värt att veta?
Användarvisningsbild
av Larse
Gjorde samma upptäckt själv när jag kopplade min xljus, hade kopplat allt rätt men ljust blev det inte. Ringde en vänlig mekaniker som undrade om jag satt i säkringen i dosan vid luftrenaren. Skämdes ett tag och sedan lyste det som det skulle. Det är alltså två säkringar som ska på plats, den för +matningen från batteriet samt den i säkringsdosan vid luftrenaren vilken hör ihop med knappen och den fördragna kontakten mellan luftburk och v fr skärm.

// Larse
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?