Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
totfof skrev:Jag vet inte hur jag ska beskriva mitt resonemang. Försöker så här: säg att vi har två identiska bilar. Säljare berättar att det precis vart inbrott i den ena och det snoddes lite prylar men allt är lagat enligt konstens alla regler och det stulna är ersatt. Skulle du inte, trots detta, välja att köpa den bil som det ej vart inbrott i om priset var detsamma? Eller tänker jag fel?
Fast den situationen du beskriver finns nog inte. Är ju ingen säljare som berättar det (bilhandlare som privat) OM bilen är helt återställd.

Hur många nya fina bilar som står i bilhallarna har inte varit offer för olyckor och lite plåtskador och sedan återställts av auktoriserade verkstäder. Det är ju inget man känner till som bilköpare.
av totfof
En värdeminskning kan det iofs bli om det blev skador på lack och/eller inredning, vad blev det för yttre och inre skador mer än bakrutan?
Inga, såvitt jag vet. Får se över den, igen, när jag hämtar ut den.
Vad gäller vinterdäcken så får du om inte annat däck som är färskare och inte rullat en meter. Bakrutan blir ju även den lite repig när man kör torkaren så nu får du ju den förmånliga uppgiften av själv repa bakrutan. Wink
Ska nån ha sönder mina prylar så ska det banne mig vara jag själv :twisted:
Givetvis tråkigt att inte få hämta ut den när man är inställd på det men kompensation utöver det du får tycker jag personligen inte är rimligt. Var ju inte direkt handlaren som gjorde nåt fel. Smile
Nej, det är såklart på det viset. Att jag är i minoritet angående mina tankar är jag jobbigt medveten om :P
Fast den situationen du beskriver finns nog inte. Är ju ingen säljare som berättar det (bilhandlare som privat) OM bilen är helt återställd.

Hur många nya fina bilar som står i bilhallarna har inte varit offer för olyckor och lite plåtskador och sedan återställts av auktoriserade verkstäder. Det är ju inget man känner till som bilköpare.
Jo, den har ju uppkommit i mitt fall, eller hur. Jag kan ju välja att inte köpa den och invänta en liknande. Med deras rotation på bilar så skulle det snart kommit in en. Men, jag tänker såklart inte avvakta utan ta den här.

Angående hur många bilar som är "förbättrade" av bilfirman går ju såklart inte att uttala sig om så länge man inte själv jobbar på en, yes?

Alltså, det verkar ju trots allt inte som om någon, självmant, skulle valt bilen det vart inbrott i om de kunde få en exakt likadan som det ej vart inbrott i. Det tycker jag ändå ger en tydlig fingervisning åt att min tes inte är helt uppåt väggarna. Att det sen inte kommer att resultera i att jag får bilen nån tusing billigare det är en sak, men jag känner ändå att jag har lite rätt, i sak.
Användarvisningsbild
av greeeken
totfof skrev:Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Alltså hur fan tänker du?????
Förmodligen som de flesta i min situation. Hur fan tänker du själv?
Tycker du på fullaste allvar att du skall få kompensation för att handlaren haft inbrott i bilen du köpt, fundera lite på det och svara gärna om du tycker att det finns nån som helst rimlighet i dina tankar.
Kompensation är väl kanske fel ord. Men om du vart på väg att välja mellan att köpa två identiska bilar och du fick reda på att det precis vart inbrott i den ena, vilken hade du valt, och varför. Fundera på det lilla vän så ser du var jag kommer ifrån.
Däcken var så fina att du inte ser det som nåt positivt att du får nya Bang
Ja, om nån snor en grå sten utav dig och du får en lika grå sten tillbaka, upplever du att du har fått ett mervärde då?
Rutan byts , så det blir ett ingrepp som du inte vill ha Bang
Läs vad jag skrev, tänk till, så kanske du förstår innebörden.
Pinsamt att du ens kom på dessa tankar, en lånebil är väl fullt rimligt att du får ha under tiden, men allt det andra du listar???
Lånebil fick jag i princip ringa och be om, det var inget han erbjöd mig.
Helt otroligt hur vissa kunder nästan verkar vänta på tillfälle för att kunna gapa om kompensation.
Rent skrämmande hur vissa väljer att tolka in saker i en text som inte finns där. WoW.
Jag skulle helt ärligt skämmas om jag var dig.
Skäms inte det minsta då jag anser att värdet på bilen minskat iom inbrottet. Inte med mycket, men jag anser det lik förbenat. Du kan väl passa på och skämmas lite för att du hävt ur dig en massa idioti på ett rätt grovt sätt. Kan verkligen inte fatta att du tolkat in en massa illvilja i mitt inlägg.
Tror du ÅF tycker att det är kul att behöva ersätta dig med nya däck ,ruta hyrbil mm mm mm????
Nej? Ska vi tippa att det skedde inbrott i fler biar (det står uppskattningsvis ett hundratal bilar där) och att det går på deras försäkring.

Vanliga människa.

Du jag håller med dig till fullo.
Klart man itne ska skämmas. Man ska skämmas om man inte vågar säga ifrån.

Så ni menar att återförsäljaren får bekosta hans nya däck
Tror nog deras försäkring går in där o fixar det.
Han betalar endast en liten liten summa = självrisken.
Nog var det säkert fler bialr som fick inbrott.

Jag tycker du ska våga säga att du vill ha kompesation.
av *pettson*
greeeken skrev:
totfof skrev:Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Alltså hur fan tänker du?????
Förmodligen som de flesta i min situation. Hur fan tänker du själv?
Tycker du på fullaste allvar att du skall få kompensation för att handlaren haft inbrott i bilen du köpt, fundera lite på det och svara gärna om du tycker att det finns nån som helst rimlighet i dina tankar.
Kompensation är väl kanske fel ord. Men om du vart på väg att välja mellan att köpa två identiska bilar och du fick reda på att det precis vart inbrott i den ena, vilken hade du valt, och varför. Fundera på det lilla vän så ser du var jag kommer ifrån.
Däcken var så fina att du inte ser det som nåt positivt att du får nya Bang
Ja, om nån snor en grå sten utav dig och du får en lika grå sten tillbaka, upplever du att du har fått ett mervärde då?
Rutan byts , så det blir ett ingrepp som du inte vill ha Bang
Läs vad jag skrev, tänk till, så kanske du förstår innebörden.
Pinsamt att du ens kom på dessa tankar, en lånebil är väl fullt rimligt att du får ha under tiden, men allt det andra du listar???
Lånebil fick jag i princip ringa och be om, det var inget han erbjöd mig.
Helt otroligt hur vissa kunder nästan verkar vänta på tillfälle för att kunna gapa om kompensation.
Rent skrämmande hur vissa väljer att tolka in saker i en text som inte finns där. WoW.
Jag skulle helt ärligt skämmas om jag var dig.
Skäms inte det minsta då jag anser att värdet på bilen minskat iom inbrottet. Inte med mycket, men jag anser det lik förbenat. Du kan väl passa på och skämmas lite för att du hävt ur dig en massa idioti på ett rätt grovt sätt. Kan verkligen inte fatta att du tolkat in en massa illvilja i mitt inlägg.
Tror du ÅF tycker att det är kul att behöva ersätta dig med nya däck ,ruta hyrbil mm mm mm????
Nej? Ska vi tippa att det skedde inbrott i fler biar (det står uppskattningsvis ett hundratal bilar där) och att det går på deras försäkring.

Vanliga människa.

Du jag håller med dig till fullo.
Klart man itne ska skämmas. Man ska skämmas om man inte vågar säga ifrån.

Så ni menar att återförsäljaren får bekosta hans nya däck
Tror nog deras försäkring går in där o fixar det.
Han betalar endast en liten liten summa = självrisken.
Nog var det säkert fler bialr som fick inbrott.

Jag tycker du ska våga säga att du vill ha kompesation.
lessen att behöva säga det till dej men.. försäkringen är på ett ganska högt självriskbelopp.. så jag GARANTERAR att rutan, däck med fälg samt monteringen klarar du LÄTT på en summa under självriskbeloppet..
Nu vet jag inte vilken firma det där handlar om.. men vågar garantera det ändå..
Svärfar har 15000 i självrisk på stöld och 5000 på motorskada. Samt 5000 på skada på kundbil (om du nu orsakar nåt)..
Förra firman jag jobbade på hade 35000kr i självrisk på stöld
5000 på motorskada och 5000 skada på kundbil..
Alla kundbilar som är inplockade för service och liknande får sina skador som kan bli på parkeringen eller liknande taget på SIN försäkring.. Det betalar inte företaget som du lämnat in till..
av totfof
*pettson* skrev:lessen att behöva säga det till dej men.. försäkringen är på ett ganska högt självriskbelopp.. så jag GARANTERAR att rutan, däck med fälg samt monteringen klarar du LÄTT på en summa under självriskbeloppet..
Nu vet jag inte vilken firma det där handlar om.. men vågar garantera det ändå..
Svärfar har 15000 i självrisk på stöld och 5000 på motorskada. Samt 5000 på skada på kundbil (om du nu orsakar nåt)..
Förra firman jag jobbade på hade 35000kr i självrisk på stöld
5000 på motorskada och 5000 skada på kundbil..
Alla kundbilar som är inplockade för service och liknande får sina skador som kan bli på parkeringen eller liknande taget på SIN försäkring.. Det betalar inte företaget som du lämnat in till..
Well, det är en av de största, om inte den största, volvo-ÅF i Gbg. Vad deras självriks för stöld ligger på har jag inte en susning om. Men kan ju alltid fråga ÅF när jag träffar honom nästa gång. vet inte hur många bilar som drabbades men jag uppskattar att det stod minst 150-200 bilar på den instängslade parkeringen. Min bil stod "i mitten" så det är väl en safe guess att de plockade ett gäng bilar innan de upptäckte däcken i min. Men, det här är ju bara spontana gissningar, inget man kan säga något konkret om egentligen.
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
totfof skrev:Alltså, det verkar ju trots allt inte som om någon, självmant, skulle valt bilen det vart inbrott i om de kunde få en exakt likadan som det ej vart inbrott i. Det tycker jag ändå ger en tydlig fingervisning åt att min tes inte är helt uppåt väggarna. Att det sen inte kommer att resultera i att jag får bilen nån tusing billigare det är en sak, men jag känner ändå att jag har lite rätt, i sak.
Jag skulle ha tagit inbrottsbilen om det inte blivit några lack-/plåtskador. Hellre en bil med sprillans orepad bakruta och helt nya vinterdäck än en med bakruta och vinterdäck som i bästa fall inte kan vara bättre än i gott skick. Vartefter åren går blir ju ändå fler och fler delar på en bil bytta, man får stenskott i vindrutan som måste bytas, någon råkar repa stötfångaren eller man får stenskott på huven så omlackning/bättring krävs, delar byts enligt ordinarie serviceschema osv så någon "originalbil" i så motto är det ju inte någon längre tid.

Däremot förstår jag att du blev grymt besviken över att inte få hämta bilen. Dessutom känner man sig lite kränkt - i alla fall jag - när någon varit och bråkat med ens bil. Samtidigt måste det vara svårt för handlaren att helgardera sig mot inbrott i bilarna. Möjligen skulle du kunna kräva ersättning för merutgifter och besvär om handlaren brustit i säkerhet genom att ha grindarna öppna eller liknande. Själv tycker jag nog att han gjort vad man rimligen kan begära.
Användarvisningsbild
av Lilja
Jag kan ju faktiskt inte annat än att hålla med Jensen i detta fallet, hata mig om ni så vill.

Din återförsäljare har vad jag tycker gjort vad de kan för att behålla en nöjd kund och varför du skulle få bilen billigare eller få någon annan typ av kompensation förstår jag inte riktigt. Det är väl inte återförsäljaren som knackade rutan utan nån förvirrad huligan till inbrottstjuv? Detta skulle lika gärna kunnat hänt på din egen uppfart eller liknande eller hur? Nu ger dom dig helt nya däck och en ny bakruta istället, dessutom ordar en gratis hyrbil till dig för att kompensera väntetider. Inte många verkstäder som skulle bry sig så långt ens.
av Kena
Förmodligen täcker säljarens försäkring för medkostnader(tex. hyrbil) till drabbade kunder. Men det är ju inget måste för säljaren att kompensera dej på nått sätt men för att upprätthålla en god relation till kunden kan han ju alltid skicka med någon "kompensering/plåster på såren".
Och angående bilens värde, är inget förstört så varför skulle den vara värt mindre? när sedan säljer den (V70 är väl inte känd för att vara svårsålda) så har du bara tagit väl hand om bilen så har väl inbrottet påverkat bilens värde. Rätt köpare bryr sej inte om såna småsaker.
av totfof
Lilja skrev:Jag kan ju faktiskt inte annat än att hålla med Jensen i detta fallet, hata mig om ni så vill.

Din återförsäljare har vad jag tycker gjort vad de kan för att behålla en nöjd kund och varför du skulle få bilen billigare eller få någon annan typ av kompensation förstår jag inte riktigt. Det är väl inte återförsäljaren som knackade rutan utan nån förvirrad huligan till inbrottstjuv? Detta skulle lika gärna kunnat hänt på din egen uppfart eller liknande eller hur? Nu ger dom dig helt nya däck och en ny bakruta istället, dessutom ordar en gratis hyrbil till dig för att kompensera väntetider. Inte många verkstäder som skulle bry sig så långt ens.
Äsch, inget hat här inte :wink:

Besides, jag börjar väl allt mer vad kvällen lider se att ni andra har en poäng. Så länge ni andra kan ha lite förståelse för att jag upplever att bilen är lite "besudlad" pga inbrottet.

Sen att jag uttryckte mig hårt i början beror väl mest på att jag fortfarande var rätt, tja, besviken över att jag inte fick bilen idag som det var tänkt. Men jag är inte värre än att jag kan se lite annorlunda på situationen.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Jag skulle vara supernöjd över en sproilans bakruta. Min är repig :-(
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]