Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
per740 skrev:Kom ihåg att du måste överfylla växellådan när du byter olja (ställ dig i backe på snedden), annars har du snart ett rasat lager
Det har inte jag gjort och min växellåda funkar utmärkt fortfarande :D
av martinu
per740 skrev:Kom ihåg att du måste överfylla växellådan när du byter olja (ställ dig i backe på snedden), annars har du snart ett rasat lager

ska man överfylla den? jag har fyllt tills det rann över räcker inte de?
av per740
Jag har hört från flera olika håll att m47 har ett konstruktionsfel som gör att ett lager får för dålig smörjning om man bara fyller i höjd med påfyllningspluggen.

När jag köpte min 740 kollade jag oljan och noterade att det rann ut en hel del olja när jag öppnade pluggen, men tänkte inte mer på det just då eftersom jag antog att det räckte om det var upp till hålet. Något halvår-år senare (tror jag) började det rassla/knattra från lådan på låga växlar och byte av koppling, centrumlager, urtrampningslager etc hjälpte inte utan det blev till att byta till en bättre begagnad låda.

Men du kan ju höra med Volvo (någon gammal erfaren som vet något om 740, det är långt ifrån alla...). Annars är det ju lätt att slå i lite extra..

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]