Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på att sätta in stereo mm och har så klart "råkat" tända SRS-varning för 23:e gången :D

Tänkte jag skulle sätta tillbaka alla paneler mm mm innan jag släcker den... Men ska besikta bilen på måndag och undrade vad besiktnings gubben säger om det?

Micke
Användarvisningsbild
av Brainy
om srs säger han inte ett ord då det inte är ett krav att det ska fungera även om det finns i bilen. Värre om t.ex. abs-lampan lyser.

Se till att det inte finns något att göra sig illa på om du inte hinner få tillbaka alla paneler.

mvh
Anders
av erikeriksson
Hej, två frågor;

Hur nollställer du SRS lampan om du råkat tända den för 23 gången?

Är ni säkra på att besiktningen inte anmärker på "felaktig srs" den kan ju teoretiskt utlösas under färd om den är trasig?
av JEEAA
erikeriksson skrev:Hej, två frågor;

Är ni säkra på att besiktningen inte anmärker på "felaktig srs" den kan ju teoretiskt utlösas under färd om den är trasig?
Det blir ingen anmärkning på att den lampan lyser. Jag har besiktat min Renault med lysande airbaglampa de senaste 3 åren.
av Micklo
Nollställer på Volvo, har inte riktigt tänt den 23 gånger :D Men 3 kanske :oops:

Håller på mycket med stereos, dvd, gps mm så det kan bli lite fel koder då...

Ja men då kan jag pusta ut inför besiktningen på måndag då :D
av *pettson*

Nej då har du missuppfattat lampans innebörd...
den betyder att systemet INTE KAN UTLÖSAS att systemet är avstängt..
Så det kan inte utlösas under färd.. inte ens om det borde..
av erikeriksson
Tack för intressant svar "pettson", måste ställa en följdfråga?

Du skriver att airbagen inte kan utlösas om lampan lyser.

Gäller det även om det inte är något egentligt fel på airbagen utan lampan så att säga bara lyser för att den har blivigt tänd av någon anledning tex låg batterispänning?
Användarvisningsbild
av Brainy
*pettson* skrev:

Så säger inte Saab när man åker in till dom med lysande srs-lampa. Dom säger bara att dom inte kan garantera att de löses ut.

mvh
Anders
av *pettson*
Brainded skrev:
*pettson* skrev:

Så säger inte Saab när man åker in till dom med lysande srs-lampa. Dom säger bara att dom inte kan garantera att de löses ut.

mvh
Anders
Japp dom säger exakt så som dom säger.. och jag vet anledningen till detta med..
Systemet är avstängt så det kan dom visst garantera till 99,99999%. MEN man vill INTE att man ska avaktivera systemet på så sätt. Det finns dom som vill ha barnstol fram och inte vill betala för avstängningen/ bortplockningen. Då har dom gjort så att dom helt enkelt fixat en felkod på SRS systemet och därmed så ska då systemet vara stoppat. Jag har själv åtgärdat just såna saker i saab och opel bilar där kunderna fått *tips* om att klippa av en kabel eller några har till och med satt en vippbrytare på SRS kabeln till ratten om dom vill ha systemet i eller ur..
Så därmed slutar man att garantera nånting alls.
I alla bilfabrikanters ögon är en borttagen kudde en död kudde..= säker plats i bilen.
En fortfarande monterad men avaktiverad kudde en levande kudde..= farlig plats i bilen.
sen är det upp till risken fabrikanten vill ta. En del har monterat nyckel lås för avaktivering och andra säger att man måste ta bort kudden punkt slut.
Trots att jag VET att inte airbagen kan lösa ut och slå mej i nyllet när jag skruvar till 99,99999% så har jag full respekt för att en laddning sitter 10cm ifrån min näsa då och då.. Därför följer jag dom procedurerna som finns för att jobba med systemet till punkt och pricka. Den kan ju ändå lösa ut av att jag mäter i kablaget och själv triggar kudden.. för att komma till rätta med detta så först tändes kuddarna med likspänning.. men efter några voltmetrar i systemet och avfyrade kuddar så gjordes detta om på volvo sent 1993/94 till växelspänning som trigger. Naturligtvis ska man iallafall INTE mäta i systemet med nånting inkopplat i kablaget mera än just en godkänd mätare.. Det kan ändå trots denna ändring gör att nånting triggar, därav att ALLTID ha tomma kablage att mäta på vid misstanke..
Tyvärr så är det många som bara har ren tur ibland med.. (missförstå mej inte.. vill inte ha skadade människor. MEN skador då och då får bort slentrian i folks nonchalanta sätt till just kuddar och sträckare gardiner och sidoskydd..)
Dom tidigare bältena var mekaniska och inte eltända..
Så när Airbaglampan tänds i en 850-92-93 så kan bältena lösa ändå eftersom dom triggas separat med utlösare i stolen. Dom har egen säkring på bälteslåset.. Systemet är fjäderbelastat och drar åt med 5 ton. Det klipper lätt av fingrarna när folk bär och slår med stolarna..

Nyare volvo som vi pratar om här.. är lite mera avancerade.. det är nämligen så att du som förare kan ha fattat fel.. I min gamla 850 så antingen lyser lampan.. och systemet är avaktiverat. Eller så är lampan släckt för den är trasig.. systemet är även då avaktiverat..det kräver att lampan är hel..
Eller så är lampan släckt för att systemet är felfritt..

på en N serie bil fungerar det såhär..
SRS-lampan lyser under hela tiden SRS-systemet kontrolleras. När SRS-systemet är testat och inga fel upptäckts släcks SRS-lampan.

Om fel upptäcks fortsätter lampan att lysa och en varningstext visas i textrutan i kombinationsinstrumentet. Förarinformationsstyrenheten (DIM) skickar kontinuerligt en signal till styrenheten för krocksäkerhetssystem (SRS) på CAN-nätet, med information om SRS-lampan fungerar eller inte. Om SRS-lampan slutar att fungera tänds den generella orange varningslampan. Slutar denna lampa att fungera används den generella röda varningslampan. Om CAN-kommunikationen mellan styrenheten för krocksäkerhetssystem (SRS) och förarinformationsstyrenheten (DIM) upphör tänds den röda lampan i den generella varningslampan. och en tillhörande text visas i textrutan i kombinationsinstrumentet. Om felen försvinner och förarinformationsstyrenheten (DIM) åter kan skicka informationen till styrenheten för krocksäkerhetssystem (SRS) att statusen på SRS-lampan är OK, kommer inte den generella varningslampan att användas utan SRS-lampan tar över.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]