Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Våren närmar sig och det är dax att fundera på hjulskifte till sommardäck. Bakdäcken har gjort sitt, så det får bli nya, men vilka? Det är en djungel av däck och handlare på nätet. Den lokale däckhandlaren har gett mig ett mycket bra pris på däcken Nordexx NS9000 för 850:- st inklusive montering/ balansering. Handlaren påstår att Nordexx är ett premiumärke som tillhör en dansk koncern och är en av de främsta däcktillverkarna i norra Europa.
Misstänker dock att det är däck som tillverkas i Kina. Svårt att tro att det är premium med ett pris under 1000-lappen. Någon som har erfarenhet av detta däck? Vad säger ni?

Däcken ska rulla med en V70 2008.

Ber moderator att inte flytta tråden, då frågan gäller däck på en specifik bilmodell.
xAx skrev: mån 06 mar 2023, 10:52 Våren närmar sig och det är dax att fundera på hjulskifte till sommardäck. Bakdäcken har gjort sitt, så det får bli nya, men vilka? Det är en djungel av däck och handlare på nätet. Den lokale däckhandlaren har gett mig ett mycket bra pris på däcken Nordexx NS9000 för 850:- st inklusive montering/ balansering. Handlaren påstår att Nordexx är ett premiumärke som tillhör en dansk koncern och är en av de främsta däcktillverkarna i norra Europa.
Misstänker dock att det är däck som tillverkas i Kina. Svårt att tro att det är premium med ett pris under 1000-lappen. Någon som har erfarenhet av detta däck? Vad säger ni?

Ber moderator att inte flytta tråden, då frågan gäller däck på en specifik bilmodell.
Jag hade hellre satsat på Landsail än nordexxx ifall jag skulle köpa däck under 1000lapp..
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Nordexx/NS9000.htm
av Marcusjj1
xAx skrev: mån 06 mar 2023, 10:52 Våren närmar sig och det är dax att fundera på hjulskifte till sommardäck. Bakdäcken har gjort sitt, så det får bli nya, men vilka? Det är en djungel av däck och handlare på nätet. Den lokale däckhandlaren har gett mig ett mycket bra pris på däcken Nordexx NS9000 för 850:- st inklusive montering/ balansering. Handlaren påstår att Nordexx är ett premiumärke som tillhör en dansk koncern och är en av de främsta däcktillverkarna i norra Europa.

Riktigt bra pris beroende på vilken storlek. Talar väll inte direkt för premium, även om jag själv inte har någon erfarenhet av just det däcket.

För ref. Så köpte jag kumho hs52, 205/60 16 för ett par veckor sedan. 1150st ink montering och balansering. Aldrig åkt på dessa innan, ska bli spännande.
av Henkan
Kolla på Blocket också. Sommaren 2020 var jag arbetslös och letade billiga däck till min S60 2017. Hittade 4 nästan nya Michelin Pilot Sport 4 235/45-18 för 4000:- (4500 på bilen) hos en däckhandlare. De går den här sommaren också.
av xAx
Marcusjj1 skrev:

Riktigt bra pris beroende på vilken storlek. Talar väll inte direkt för premium, även om jag själv inte har någon erfarenhet av just det däcket.

För ref. Så köpte jag kumho hs52, 205/60 16 för ett par veckor sedan. 1150st ink montering och balansering. Aldrig åkt på dessa innan, ska bli spännande.
Ett par Kumho ECSTA 215/55R17 är just däck som ska bytas. Var nöjd med dem tills det började bildas klackar 5-7 cm på slitytans "insida". Gjorde upprepade hjulinställningar men det blev bara värre med tiden. Killen som gjorde en hjuinställning påstod att det var däcken som var orsaken. Sista säsongen dvs sommaren 2022 blev det nästan outhärdligt pga bullret som däcken genererade.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade inte hört talas om Nordexx tidigare. Snabb koll bland olika tester visar att det är ett riktigt uselt däck, som man bara ska köpa om man har planer på att ta livet av sig själv och andra.
av Lövet
xAx skrev:215/55R17
Om du istället monterar 225/50-17 så har du mkt större utbud. Det är dessutom originalstorlek.
av KalleJ
Nordexx är väl mer eller mindre en däckimportör med egna mönster och lite egna specifikationer. Haft två par olik sommardäck ifrån dem någon säsong, NS9000 & Fastmove 4.
Långt ifrån livsfarliga t.o.m bra grepp vid låg temp men långt ifrån premium. Linglong greenmax ända däcket jag kännt är direkt farligt vid blött väglag (slängdes med närmast fullt mönster).

Landsail för 800kr. Finns ingen anledning att leta vidare efter dessa egentligen.
Skulle vara om man får tag på Hankook för runt tusenlappen eller nått.
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... roductfeed

Maxxis ( Premium ) 1250kr
https://www.dackleader.se/bildack/maxxi ... 98w-596129

215/55 kan passa bättre på smala 7" fälgar än 225/50. @Lövet
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]