Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
Hej! Jag har en v70 2010 . Jag kan inte pressa tillbaka själva bromscylindern som trycker på skivbromsbeläggen vid bromsning. Den sitter helt fast. Kan man på någotvis få fart på den igen eller måste man köpa ett helt nytt ok. Skickar bild här så ni förstår vad jag menar. Den sitter fram på vänster sida.
av Volvonörd
Hej.
Är det fram eller bak?
Har du elektrisk handbroms? Har du i så fall satt den i serviceläge eller manuellt skruvat tillbaka den genom att ta bort motorn på oket och skruva tillbaka den?
av Volvonörd
Läste lite snabbt. Såg att du skrivit vänster... Lite blind på det ögat ;-)
När du pressar tillbaka kolven, har du tagit ur båda klossarna?
Händer i bland att bromsslangar sätter igen sig. Då kan man trycka in den ena kolven och den andra åker ut. Sitter ena klossen i så får man det fenomenet du beskriver. Kan kolvarna pka in och ut när båda klossarna är urtagna så byt bromsslangar.

Om kolven verkligen sitter fast, ta lite dieselolja och spruta in under damasken på kolven. Låt det verka under några timmar. Dieseloljan löser inte upp gummidamasker och tätningsringar etc, men löser upp eventuell rost. OM du kan , vill och vågar så kan du med hjälp av en liten "järnstång" mot kolven, knacka på den så det blir lite vibrationer. Hjälper till att lösgöra kolven .
av Volvonörd
Kan nog vara bra att konstatera att det verkligen är bromsoket och inte igensatta bromsslangar.... Sedan om man väljer att byta eller se till att få det att fungera är enbart en smaksak för plånboken. Är inget stort jobb att renovera oket.
av ÖIVIN
Tack för hjälpen. Har sprayat in rostlösning under damasken och lyckades pressa tillbaka kolven lite grann med hjälp av ett skruvstäd. Tog bort och tryckte på bromsen så kolven fick åka ut på en planka istoppad som stopp. Konditionerade på så vis flera gånger och kolven åkte in mer och mer för varje gång men den går fortfarande tungt så ett nytt ok är nog aktuellt. Blir först att testa att lossa nippeln till oket.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Även om man lyckas få det att fungera hyfsat efter flitigt motionerande så brukar kolven fastna igen efter några veckor. Renovera eller byta ok är nog enda långsiktiga lösningarna ☺️
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]