Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Basist75
Efter en kall natt märkte jag när jag skulle köra iväg att gaspedalen frusit i sitt läge, tog i och tryckte lös den. När jag sen kör vill den inte växla. Efter ett tag när den blivit varm lyckas jag få den att växla upp till trean genom att varva högt och sen släppa gasen helt, men vid minsta gaspådrag vill den gärna växla ner igen. Har kollat kickdown vajern, den går tillbaka, är dock ganska slapp men borde inte påverka åt det hållet vad jag förstått. Gjorde en halvtömmning för 2 v sedan, så olja finns i lådan, dock lite för mycket. Någon bekant medproblemet?
av Basist75
Tror jag förstått vad problemet är. Verkar som kickdown funktionen går i på en gång och växlar inte förrän 5-6000 varv om jag inte släpper gasen helt. Behöver antagligen byta kickdownmekaniken i lådan. Nån som vet hur omfattande arbete det är, kostnad m.m?
av Mikael-71
Fick i dagarna en fråga av en arbetskompis som hade en nära bekant som råkat ut för precis samma sak...... :wink: Kunde tyvärr inte ge något svar eftersom jag är usel på växellådor.

Men en liten sökning på ditt problem antyder att det kan ha blivit något knas när du var finkänslig med foten (krökta stag/fästen eller att vajern bara justerat om sig?) Det här fann jag på inställningen av vajern.

Be Sören (?) kolla vajern åt dig istället att häcka framför sporten på TV'n :wink:

Ask a dealer for the settings.

On a Volvo 740 GLE auto, the kick-down cable should be come out 5.5 cm in full throttle.

I had the same problem. After the new setting it shifts very nice.

Ett annat inlägg

First double check to see that fluid is clean and proper level, especially not too high. if not service it first. Check the transmission kickdown cable to make sure it moves freely in sheath, if not try some wd-40 on it and see if it frees up. As far as adjustment,check to see that it makes click noise in trans. when you pull and release the cable. Should be metallic noise. If not loosen the nuts and try again. If this is all ok, may have internal problem in trans.

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]