Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
Hej på er! Jag upptäckte ikväll att hela min framruta på min S90 är helt igentäckt av imma. Har den inte varit förut. Måste vara ngt läckage någonstans redan. Dålig kvalitet kan man tycka att det redan är läckage som bidrar till massiv imma på rutorna. Alltså bilen bara står men är jättemycket imma på framrutan. Ingen annan bil där jag bor har det så så helt klart är det ngt läckage om det inte har med att jag tvättade bilen igår eftermiddag för mina framlyktor har också kondens inuti lampan. Sjukt störigt och känns inte speciellt premium med massa imma på rutorna och lyktorna. Känns som det är ngn budgetbil på riktigt alltså. Hur gör ni för att få bort imman. Har upplevt att mina fönster immar igen när jag kör också så får hela tiden sitta och trycka och stänga av framrute värmaren. Kan ju inte heller vara bra och behöva göra det. Är det ny framruta som behövs eller vad kan vara problemet egentligen? Tacksam för svar
av least
Ifall bilen är ny så bör du kontakta din ÅF, och få detta åtgärdat på garanti.

I annat fall, en vindruta börjar inte att läcka spontant, felet har därmed funnits sedan rutan monterades.
Eller så har du helt enkelt dragit in fukt i bilen genom exempelvis snö på skorna.
av Lockis
S90T5 skrev: tor 02 mar 2023, 21:22 Hej på er! Jag upptäckte ikväll att hela min framruta på min S90 är helt igentäckt av imma. Har den inte varit förut. Måste vara ngt läckage någonstans redan. Dålig kvalitet kan man tycka att det redan är läckage som bidrar till massiv imma på rutorna. Alltså bilen bara står men är jättemycket imma på framrutan. Ingen annan bil där jag bor har det så så helt klart är det ngt läckage om det inte har med att jag tvättade bilen igår eftermiddag för mina framlyktor har också kondens inuti lampan. Sjukt störigt och känns inte speciellt premium med massa imma på rutorna och lyktorna. Känns som det är ngn budgetbil på riktigt alltså. Hur gör ni för att få bort imman. Har upplevt att mina fönster immar igen när jag kör också så får hela tiden sitta och trycka och stänga av framrute värmaren. Kan ju inte heller vara bra och behöva göra det. Är det ny framruta som behövs eller vad kan vara problemet egentligen? Tacksam för svar

Sälj bilen…

Eller också, lugnar du dig. Inser att du tillfört en massa fukt i bilen när du tvättat den.

Kör du eco klimat?
Tygmattor?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lyft på mattorna och känn om det är blött under..
av least
Intressant att det så ofta klagas på att bilen minsann inte är "premium" när ett fel inträffar.
Premiumaspekten på ett bilmärke inkluderar den servicenivå som säljaren erbjuder vid reparation.

Visa mig ett bilmärke som är felfritt, oavsett pris.
Användarvisningsbild
av leiwi
least skrev:Intressant att det så ofta klagas på att bilen minsann inte är "premium" när ett fel inträffar.
Premiumaspekten på ett bilmärke inkluderar den servicenivå som säljaren erbjuder vid reparation.

Visa mig ett bilmärke som är felfritt, oavsett pris.
Min syn på premium skiljer sig från din , jag anser att premium skall ge ett bekymmerslöst ägande och en bil med hög kvalitet utan ideliga småfel , Ta bara Volvos alla klagomål på gnissel i inredning , Google system mmmmmm
av LJN
+1 på det, titta på tex. Lexus som har mycket högt "kundnöjdhetsindex" Men, jag hoppas som märkestrogen Volvo kund att dom sätter rätt resurser på kvalité och problemfritt bilägande.
av S90T5
Lockis skrev: tor 02 mar 2023, 22:53
S90T5 skrev: tor 02 mar 2023, 21:22 Hej på er! Jag upptäckte ikväll att hela min framruta på min S90 är helt igentäckt av imma. Har den inte varit förut. Måste vara ngt läckage någonstans redan. Dålig kvalitet kan man tycka att det redan är läckage som bidrar till massiv imma på rutorna. Alltså bilen bara står men är jättemycket imma på framrutan. Ingen annan bil där jag bor har det så så helt klart är det ngt läckage om det inte har med att jag tvättade bilen igår eftermiddag för mina framlyktor har också kondens inuti lampan. Sjukt störigt och känns inte speciellt premium med massa imma på rutorna och lyktorna. Känns som det är ngn budgetbil på riktigt alltså. Hur gör ni för att få bort imman. Har upplevt att mina fönster immar igen när jag kör också så får hela tiden sitta och trycka och stänga av framrute värmaren. Kan ju inte heller vara bra och behöva göra det. Är det ny framruta som behövs eller vad kan vara problemet egentligen? Tacksam för svar

Sälj bilen…

Eller också, lugnar du dig. Inser att du tillfört en massa fukt i bilen när du tvättat den.

Kör du eco klimat?
Tygmattor?
Jag har säkert dragit in fukt när jag tvättat den och jag använder tygmattor så fukten sätter sig säkert där. Men hur kan rutorna börja imma igen när bilen är varm och när jag har kört en bit så immar rutorna igen så får jag sätta på framrutevärmaren och stänga av och hålla på så. Hur ska jag göra för att inte rutorna ska imma igen när jag kör. Så här kan jag inte ha det.

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?