Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomdavids
Hej, kanske hittar den fråga någon stans. Osäker då jag sällan gör sådan inlägg.

Funderar på att köpa en V90 från bilhandlare. Gått 14.000

Den är jättefin. Bra service historik. Dem har kollat igenom den som tusan. Säger dem.

Det dem gjort är service och kamremsbyte nu. Kom in på frågan om vattenpump. Vilket dem säger dem INTE gjort. Detta pga det behövs inte och att detta är Volvos egna policy. Att Volvos delar håller LÄNGE.

Håller jag på och bli lurad?
Användarvisningsbild
av sewen
Vad jag har förstått så är det inte kritiskt om vattenpumpen går sönder på så sätt att motorn totalpajar på samma sätt som om kamremmen skulle gå. Däremot är den ju typ lika jobbig att byta så då brukar man passa på när man vid kamremsbytet ändå är där nere och rotar. Delen kostar väl typ 1000kr men betydligt mer i arbete om den skulle behöva bytas.
Tror inte de lurar dig men när det blir dags för mig att byta kamrem kommer jag betala den relativt lilla extra summan för att även få pumpen utbytt.
Användarvisningsbild
av hollan
Volvo åf byter ej vattenpump vid kamrems byte
Har aldrig heller hört om ett vattenpumps haveri på vea
av binkie
Åf byter sällan vattenpumpen på första intervallet om inte kunden specifikt vill ha det gjort. Byte vattenpump ingår tex inte i ett serviceavtal.

Aldrig varit med om en så havererad pump att det orsakat motorskador, däremot att de kan börja läka på vissa modeller (D2, T4an från Ford tex)
av least
Att köpa den bil som TS kikar på är i mitt tycke ofarligt.
Men om man byter kamrem för egna pengar, så bör man byta vattenpumpen samtidigt.

Är det någon gång en vattenpump rasar, så är det efter att man bytt kamrem - utan att byta pump.
Enligt lagen om allting jäkligheter....
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det har nämnts på forumet tidigare att vattenpumpen inte behöver bytas, att pumpen vid byte har varit i dåligt skick samt att vid ett byte av pump är risken större för komplikationer än om man behåller originalpumpen. Vad som stämmer av det där låter jag vara osagt, men det råder uppenbarligen skilda åsikter om pumpen ska, bör bytas eller bör undvikas att bytas. Av de flesta mekaniker har jag fått höra att ett byte inte är nödvändigt.
Användarvisningsbild
av Derank
När man ändå ska riva allt byter man såklart ochså vattenpumpen, allt annat vore bara korkat.

Du har ju gjort 95% av jobbet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag byter alltid. Det finns absolut noll incitament för att låta den sitta, speciellt som de flesta av oss inte direkt sitter med en ”vi kan plocka från hyllan om den är dålig”

Jag hade inte låtit det hindra ett köp, men jag hade absolut inte kört full intervall på remmen nästa gång.
av dieselputte
Det beror väl också lite på vad man sätter dit för vattenpump. Byt inte till nåt billigt skit från Mister Auto etc, då är det nog bättre att låta fungerande original sitta kvar.

Jag har väl hängt här på forumet i typ 15 år och jag har aldrig öht läst om någon vattenpump som skurit, bara någom som haft läckage. De PST jag haft hos min lokala Volvo verkstad har aldrig hört om någon som skurit och byten vid kamremsbyte har varit få.

Undrar om risken finns att man får en vattenpump som kanske samlat damm i 5-10 år på någon lagerhylla pga dålig omsättning är vettig att montera? Gummitätning som kanske torkat och krympt. Min gamla bil (V50-06) byttes kamremmen på 2015 utan att vattenpumpen byttes, vad jag vet rullar bilen fortfarande med samma vattenpump från nov 2005 då bilen tillverkades.
Användarvisningsbild
av Cotag
Även jag har fått besked från ÅF att man byter normalt inte pump på första intervallet på VEA.
Vid byte på min handlade jag en Gates-sats med pump från Tyskland och lät bilfirman på hörnan att byta.
Fick de gamla delarna i en låda och noterade att brytrullarna var rejält slitna, så säkerställ hellre att bryt/spännrullarna än pumpen har blivit bytta, tänker jag.

Sen finns det väl annat på dessa bilar att intressera sig över inför begagnat-köp. EGR, oljekonsumtion, balansaxlar exempelvis. Lite beroende av årsmodell, som inte framgår av trådstart.

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]

XC60 2026 pureläge

Även modeller med "stora" batteriet[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

säkert bra bil och komfort osv, men det som […]