Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hesse
sweken skrev:Köpa från skroten? LMM är en elektronisk del som är lite känslig, sen vet man inte hur länge den har används. Nog att det är dyrt så är det bättre att köpa nytt, då vet man att det håller ett bra tag. Begagnat kan gå sönder om en vecka, halv år typ.
Den här LMM´n för 1200 kr ÄR NY från Ekmans bilskrot men är osäker på märket..
När jag knappade in mitt Bosch nr.(0280217107) så stod det på informationen om LMM´n : Ersätter Bosch 0280217107
så jag återkommer om märke och hur det fungerar när jag har fått hem grejorna.

MVH Hesse
Användarvisningsbild
av Phantom
Hesse skrev:Den här LMM´n för 1200 kr ÄR NY från Ekmans bilskrot men är osäker på märket..
När jag knappade in mitt Bosch nr.(0280217107) så stod det på informationen om LMM´n : Ersätter Bosch 0280217107
MVH Hesse
Jag köpte också en NY LMM från skroten. Jag har samma LMM som dig och hittade den billigast från skroten. Det var en annan skrot än du handlat ifrån och mitt pris blev 1375,. inkl frakt har jag för mig. Jag fick en BOSCH i min kartong som jag monterade och den funkar kanonbra än så länge :D
av snowman
Har kört ytterligare lite med bilen utan att motor lampan har tänds. Nu är den uppe i ca 14-15 Mil sen bytet av LMM.

Tidigare så tändes lampan efter sådär 5-6 Mil och innan dessa ännu snabbare om man körde lite hårdare med bilen.

Man ska inte säga för mycket än, men jag håller tummarna för att detta håller och att det var lmm:en som felade.

Phantom/Hesse: Hur menar ni med nya? Menar ni att skroten tar in nya märkes(Bosch) LMM och säljer dem för 1000 kr mindre än resten av alla bildelsförsäljare? Eller är det så att det är en begagnad men uppputsad LMM ni fått?
av *pettson*
Hesse skrev:
sweken skrev:Köpa från skroten? LMM är en elektronisk del som är lite känslig, sen vet man inte hur länge den har används. Nog att det är dyrt så är det bättre att köpa nytt, då vet man att det håller ett bra tag. Begagnat kan gå sönder om en vecka, halv år typ.
Den här LMM´n för 1200 kr ÄR NY från Ekmans bilskrot men är osäker på märket..

MVH Hesse
Kan tänka mej att det är samma demonleverantörer som t.ex biltema använder sej av..
Användarvisningsbild
av Phantom
snowman skrev: Phantom/Hesse: Hur menar ni med nya? Menar ni att skroten tar in nya märkes(Bosch) LMM och säljer dem för 1000 kr mindre än resten av alla bildelsförsäljare? Eller är det så att det är en begagnad men uppputsad LMM ni fått?
Ja, skroten tar även in och säljer nya delar. Jag vet ju inte om Hesse får en Bosch, men jag fick iaf en Bosch från den skrot jag köpte ifrån. Fråga mig inte varifrån dom köper in sina delar för det har jag ingen aning om :roll:
av *pettson*
snowman skrev:Har kört ytterligare lite med bilen utan att motor lampan har tänds. Nu är den uppe i ca 14-15 Mil sen bytet av LMM.

Tidigare så tändes lampan efter sådär 5-6 Mil och innan dessa ännu snabbare om man körde lite hårdare med bilen.

Man ska inte säga för mycket än, men jag håller tummarna för att detta håller och att det var lmm:en som felade.

Phantom/Hesse: Hur menar ni med nya? Menar ni att skroten tar in nya märkes(Bosch) LMM och säljer dem för 1000 kr mindre än resten av alla bildelsförsäljare? Eller är det så att det är en begagnad men uppputsad LMM ni fått?
men du.. alltså TRO INTE att en massmätare är dyr i inköp.. för den är inte det.. däremot är det nåt att tjäna mycket pengar på...
så rätt kanal med en grossist istället för 10 undergrossister så kan man LÄTT sänka med 1000kr.. och ändå tjäna 5-600kr...per del..
Bosch får runt 35kr för en massmätare..
av Hesse
Hallå!

Jag var och hämtade ut min LMM (0280217107) nu ikväll, ej av märke Bosch, den heter Scan-Tech Sweden och kostade 1200+frakt 155=1355 kr.Monteringen och provning återstår nu...
Återkommer om det.

MVH Hesse
av Hesse
Hallå!

Nu har jag monterat i den nya LMM´n(fre.30/11) och provat och kört ca 8 mil.
Det här att den dog och var orolig på tomgången verkar vara borta men dom första milen när man släppte gasen gick bilen ner till 6-700 varv innan den gick upp igen till det normala 900 varven på tomgången...(men det gjorde den inte idag?..)
Och när man startar bilen så startar den upp och dör på en gång(har aldrig gjort så förrut) men när man provar igen så startar den normalt.
Idag så gasade jag ur bilen och det känns inte som alla 300 hp (chipsad) var där och så TÄNDES DEN DÄR DJÄ...LA LAMDALAMPAN UPP IGEN.
Nu får man väll lämna in bilen igen,för nu vet jag inte vad jag ska göra..,om inte någon trevlig prick här har någon ide vad det är???
Supertacksam för svar.

MVH Hesse
av *pettson*
Hesse skrev:Hallå!

Nu har jag monterat i den nya LMM´n(fre.30/11) och provat och kört ca 8 mil.
Det här att den dog och var orolig på tomgången verkar vara borta men dom första milen när man släppte gasen gick bilen ner till 6-700 varv innan den gick upp igen till det normala 900 varven på tomgången...(men det gjorde den inte idag?..)
Och när man startar bilen så startar den upp och dör på en gång(har aldrig gjort så förrut) men när man provar igen så startar den normalt.
Idag så gasade jag ur bilen och det känns inte som alla 300 hp (chipsad) var där och så TÄNDES DEN DÄR DJÄ...LA LAMDALAMPAN UPP IGEN.
Nu får man väll lämna in bilen igen,för nu vet jag inte vad jag ska göra..,om inte någon trevlig prick här har någon ide vad det är???
Supertacksam för svar.

MVH Hesse
läs nu ur då var för den där j-la lamdalaman tänds?.. för när du gasar på.. är inte din lamda inblandad alls.. den är nämligen urkopplad.. så vid vilket tillfälle tändes den?..
av Hesse
Hej!

Lamdalampan tändes efter jag hade gasat ur bilen fullt 3 ggr.
och som sagt kändes det inte som alla hp fanns där.
Jag tror turbon laddar för framhjulen började krafsa när det börja varva upp..???(Om man nu kan dra en sån slutsats)
Tack för att du svarar Pettson.

MVH Hesse
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]