Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag står inför ett dilemma, provkörde idag två stycken bilar. En 2011 D5 AWD med Summum paketet och en 2016 D4 AWD med Momentum paket.

Volvo v70 16 - 16700 mil (stundande kamremsbyte) Pris 169 000
Volvo v70 11 - 19500 mil (kamremsbyte gjort) Pris 114 000

Den nyare känndes helt klart mycket modernare och trevligare i inredningen, men den var fasansfullt spårkänslig. Något som inte den äldre var, gissar på att en fyrhjulsinställning skulle behövas. Säljaren påstod att det beror på däcken, pff aldrig säger jag! Däcken var helt sopslut på den nyare. Den äldre V70n gick stabilt på vägen, men den skramlade något kopiöst från mittkonsolen, är det nån sjuka på de tidigare?

Nu står jag här i mitt dilemma, är det värt 55 000kr för att få en lite nyare? Men som har stundande kamremsbyte, nya sommardäck som måste införskaffas mm. Dessutom tyckte jag att den äldre drog mindre. Tror dock jag körde på "Performance" i den nyare V70n. Båda två hade jag tänkt skölja automatlådan på om det blir köp.
Vad är skillnaderna i drivlinorna på dessa bilar? Den nyare hade inte samma tendens att växla ner när jag trampade ner gasen, den äldre ville gärna växla ner ganska omgående när man tryckte på gasen. Andra automatlådor?

Har ni några erfarenheter på nyare V70 och äldre? Lutar mer åt att köpa den nya, men känns surt att behöva lägga massa pengar direkt i form av service och däck...
Du är ju uppe i bortåt 190kkr för bil, service med byte av kamrem samt nya däck och fyrhjulsinställning. Lägg där till spolning av växellådan och ska man vara petig bör även minst haldexen också servas (vinkelväxel och slutväxel i nästa skede?) är bromsvätskan bytt?

Är det Torstens bil & bastu eller Volvo åf som har bilen till salu? Jag köper tex aldrig en bil i de prisklasserna om det inte är ifrån en åf för märket i fråga.

Jag anser ändock det är på tok för mycket pengar för en bil som rullat så långt trots sin ringa ålder men det är ju jag det.

// Jonas
Jag tror han har rätt. Slitna däck gör dom här bilarna väldigt spåriga. Sen är säkert hjulinställningen fel också, byter man inte ens däck så…

Jag hade gått för den nyare, helt otänkbart med en bil utan bt-streaming.
JcN skrev: fre 24 feb 2023, 20:21 Du är ju uppe i bortåt 190kkr för bil, service med byte av kamrem samt nya däck och fyrhjulsinställning. Lägg där till spolning av växellådan och ska man vara petig bör även minst haldexen också servas (vinkelväxel och slutväxel i nästa skede?) är bromsvätskan bytt?

Är det Torstens bil & bastu eller Volvo åf som har bilen till salu? Jag köper tex aldrig en bil i de prisklasserna om det inte är ifrån en åf för märket i fråga.

Jag anser ändock det är på tok för mycket pengar för en bil som rullat så långt trots sin ringa ålder men det är ju jag det.

// Jonas
Ja jag känner detsamma, många bäckar små... Har börjat kolla på andra håll! Finns det ett serviceintervall på Haldexen för personbil?
TommyP86 skrev: fre 24 feb 2023, 20:31 Jag tror han har rätt. Slitna däck gör dom här bilarna väldigt spåriga. Sen är säkert hjulinställningen fel också, byter man inte ens däck så…

Jag hade gått för den nyare, helt otänkbart med en bil utan bt-streaming.
Vinterdäcken var helt OK. Okej, jag har aldrig upplevt att en bil blir spårkänslig med sämre däck, visst att dom kan glida av kanter osv oftare men itne på det här sättet. Däremot har jag upplevt hur en bil är med dålig hjulinställning :-)
Den ifrån 2011 hade BT, men vet dock itne om det fanns någon musik-streaming. Mest troligt inte...
Jag röstar på facelift men finns ju uppsjö av V70/XC70 MY16 D4/D5 med summum/r-design vid det miltalen(även lägre) för samma pris.(och då står det även att kamrem är bytta) om bilen skulle kosta ~180-200tkr.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]