NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Delforczia
Hej!

Startade igår min v50 T5 som stått still utomhus i 2månader. Startade utan problem fick stå på tomgång i c.a 10min medans jag plockade undan lite saker.

Körde iväg och kom c.a 500m innan bilen helt plötsligt stoppade och vägrade starta. Efter 20min hoppade bilen igång och jag kunde köra tillbaka igen. Imorse startade bilen utan problem och jag flyttade den och tog ur batteriet för laddning.

Nu vägrar bilen starta igen!

Får felkod P0727 som tydligen är vevaxelgivare.

Bränslepumpen beter sig inte normalt utan bara klickar 1gång vid tändning. Påverkar vevaxelgivaren även pumpen?

Har kollat säkring och relä till pumpen men inte styrenheten (hur kollar man den?)

Varvräknaren röra sig inte vid startförsök. Brukar den det på v50?

Någon som har varit med om något liknande eller har några idéer?

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Gissar på vevaxelgivaren. Får bilen inte bränsle kan du enkelt prova genom att se om den går på startgas :-)

Det är ju som sagt en styrenhet till bränslepumpen, å jag tror det är som så att bränslepumpen inte startar när du drar på tändning om det finns tryck kvar i systemet :-)
av Alx
Bränslepumpen går igång en kort stund och pumpar upp tryck när du vrider nyckeln till läge 2. När styrboxen sen får signal om att motorn börjar snurra hoppar den igång på full fart. Så om det inte blir någon varvsignal kommer pumpen inte att starta.
av Delforczia
Tack för era svar!

Hittade en ny givare här i stan så ska testa byta den imorgon och se om det hjälper.

Bränslepumpen går inte den korta stund som den normalt gör utan här pratar vi om ett klick på max 0.5sek.
av Delforczia
Ok, behöver lite mer hjälp!

Skulle byta givare nu ikväll.
Lossade lite saker för att kunna komma åt givaren men blev förvånad då sladden var lös.

Blev ännu mer förvånad då givaren hängde kvar i kontakten.
20230220_162025.jpg
20230220_162025.jpg (2.35 MiB) Visad 706 gånger
Den har tydligen fått sig en rejäl smäll.
20230220_163502.jpg
20230220_163502.jpg (2.68 MiB) Visad 706 gånger
Så vad har ni för teorier vad som hänt?

Har inte haft missljud från motorn så tvivlar på att vevaxel flyttat sig och träffat sensorn. Kan plasten till hållaren gått av så sensorn kommit längre in och orsakat kollision?

Hur går man vidare nu? Hur orolig behöver man vara för skador inuti motorn? Saknas det en metallbit eller är det en urjackning i hållaren? Har v50 någon magnet i oljetråget?

Många frågor...

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hmm, ser ut som att någon varit där å brutit i den tidigare.

Jag vet inte/kommer ihåg hur det ser ut där sensorn sitter om den kan åka nedåt om denna plastbit saknas/är skadad.

Köp en ny givare å montera, givaren sitter ovanför svänghjulet så du kan vara lugn det finns inga delar inuti motorn som kan ta skada. Då den inte sitter på insidan av motorn utan på utsidan mot svänghjul/växellådan :-)
av Delforczia
DayDreamer skrev: tis 21 feb 2023, 10:10 Hmm, ser ut som att någon varit där å brutit i den tidigare.

Jag vet inte/kommer ihåg hur det ser ut där sensorn sitter om den kan åka nedåt om denna plastbit saknas/är skadad.

Köp en ny givare å montera, givaren sitter ovanför svänghjulet så du kan vara lugn det finns inga delar inuti motorn som kan ta skada. Då den inte sitter på insidan av motorn utan på utsidan mot svänghjul/växellådan :-)
Hej!

Framgår kanske inte helt av bilderna men det är hela hållaren som är borta. Alltså det finns inget längre att montera den nya sensorn i utan bara ett alldeles för stort hål.

Röret sensorn ska ner i är det som är tillbucklat mot sensorn och resten är trasigt.

Har beställt en ny hållare från Volvo.

Har kollat på massa bilder och det är ju troligen så att det är svänghjulet som slagit till den.
av Alx
Då får man hoppas på att det är hållaren som har lossnat och åkt ner en liten bit så den gått sönder. Annars har du större problem
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]