Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev:
Vattenburet behöver du installera ändå, så ditt resonemang gör inte saken bättre för värmepumpen ;-)
Varför då. Jag har kört med värmepump i 11 år nu för uppvärmning utan att ha vattenburet. Kostade 5.995 på Jula.

Kollegan har just gått över till fjärrvärme. Landade på en kvarts mille för anslutning, gräv och sprängning och installation av vattenburet i huset.

Visst , man sparar väl in det med tiden, men det kommer ta ett tag.
av Lockis
VolvoB20 skrev: ons 15 feb 2023, 19:38
Lockis skrev:
Vattenburet behöver du installera ändå, så ditt resonemang gör inte saken bättre för värmepumpen ;-)
Varför då. Jag har kört med värmepump i 11 år nu för uppvärmning utan att ha vattenburet. Kostade 5.995 på Jula.

Kollegan har just gått över till fjärrvärme. Landade på en kvarts mille för anslutning, gräv och sprängning och installation av vattenburet i huset.

Visst , man sparar väl in det med tiden, men det kommer ta ett tag.
Ahh du kör luft/luft?

Konvertering till vattenburet lär ju ha positiv inverkan på värdet av bostaden med.

Men ja, alla borde installera vad som funkar bäst för deras förutsättningar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det var en kombination hos grannen. Mannen såg framtida elpriser på 10 kr/kWh framför sig och frun totalvägrade att riskera utsätta sig för risken att behöva lyssna till en luft luft värmepump för 5995 kr på Jula :P

Så då var det inget annat val än att öppna plånboken och köra en konvertering till fjärrvärme för en kvarts mille :-D :-D :-D
av Lockis
VolvoB20 skrev: tor 16 feb 2023, 10:16 Det var en kombination hos grannen. Mannen såg framtida elpriser på 10 kr/kWh framför sig och frun totalvägrade att riskera utsätta sig för risken att behöva lyssna till en luft luft värmepump för 5995 kr på Jula :P

Så då var det inget annat val än att öppna plånboken och köra en konvertering till fjärrvärme för en kvarts mille :-D :-D :-D
Hehe. Jag gillar min fjärrvärme. 135m2 suterränghus byggt -90. Värmekostnad på 1600:- där ingår ju även alla duschar osv också. Skulle vi byta ut mot något annat kommer det inte bli billigare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Här i södra Halland är vindkraft som gäller... Jä--ans vad det har blåst här sista veckan. Toppade i lördags med 30,5 m/s i byarna (dom hade "lovat" 34 m/s) .... Var ute nästan hela dagen och "säkrade" båthuset. Båten står på "Tyresö bockar" och stommen i båthuset är bunden med rep i båten (som väger c:a 1000 kg). Presenningen är bunden i träramen och på en långsida i plast dunkar med vatten i så den ska kunna "röra sig* lite. Ändå flyttade hela båthuset sig c:a 30 cm. Repen på en sida är som" fiolsträngar" men det stod i alla fall kvar....
Det har gått åt en hel del ved fär att hålla värmen, veckan vi var borta gjorde vi av med c:a 50 kWa om dagen. Nu när vi är hemma går det åt c:a 30 kWa. Så c:a 20 kWa spar vi på veden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StefanN skrev: mån 20 feb 2023, 06:35 Igår va en bra dag med sol. Jag producerade 22kWh och sålde 12.5 av dom och köpte knappt 13 så i princip va jag självförsörjande.
Hur fungerar elnätet igentligen. Om flera installerar solceller på sina hus. Fungerar det att trycka strömmen baklänges genom de olika stationerna upp till 120 kV och 400 kV näten från solcellerna på taket om det blir överskott i kvarteret/lokalt så det kan utnyttjas av andra förbrukare, som industrin tex?
Bilagor
swe-1128x532-hur-fungerar-elnatet.jpg
swe-1128x532-hur-fungerar-elnatet.jpg (146.25 KiB) Visad 221 gånger
Användarvisningsbild
av Funk
Hur fungerar elnätet igentligen. Om flera installerar solceller på sina hus. Fungerar det att trycka strömmen baklänges genom de olika stationerna upp till 120 kV och 400 kV näten från solcellerna på taket om det blir överskott i kvarteret/lokalt så det kan utnyttjas av andra förbrukare, som industrin tex?
Om jag fattat det rätt (osäker dock) så kan "hemmaanläggningar" som jobbar i 230V näten bara avlasta nätet och leverera till andra i samma "krets" . Man kan alltså inte låta miljontals små anläggningar driva industrin "bakvägen". Det paradoxala är ju till och med att har man strömavbrott på stamnätet så kan man inte köra solcellerna. Möjligen om man har batterier och växelriktare.

Rätta mig gärna..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StefanN
Precis, strömmen används ju direkt av närliggande konsumenter så det avlastar bara nätet.
Växelriktare används alltid på solceller annars går det inte, sen krävs det en hybridväxlare samt batterier om man vill ha el när nätet ligger nere.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så om flera i området installerar solceller så kommer man inte längre kunna sälja all el som solcellerna producerar under en solig sommar. :-o :crying: det var ju inte bra.....

Det är ju något att ta med när man räknar på den totala kalkylen för att montera solceller att man måste veta vad grannarna planerar :-o .
  • 1
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 280

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]