Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbis
Är det någon kan säga om det är svårt att byta servopump på en v70 , FT 200hk motorn. Och var sitter den placerad på motorn?. Kanske det finns en video eller bilder på det hela men var isfall. Jag vet ej om man tar den från undersida eller översidan på motorn på en FT modell. själv gissar jag på att man jobbar under bilen men är inte säker på det ville försöka hitta lite info innan man anlitar en dyr verkstad om det inte är så svårt.

Den har börjat att tjuta eller säger oooooooooooooo när den är igång går inte att ha det så när man kör, kör man på ca 1500 varv i 50km låter det som en gammal spårvagn men för svinner lite vid högre varv. Kamrem är byta nydligen inga problem där.

mvh Robban
Användarvisningsbild
av robbis
Tveksam om det bara kan vara så enkelt som byta påfyllingsburken. Har fått besked om att det ska vara pumpen som håller på att lägga av. Vad jag är ute efter är hur den där pumpen är placerad på motorn i min bil, kanske ett ren helskike att komma till den med motorn i bilen ?. generatorn sitter högst upp och troligtvis sitter servopumpen under den. jaja jag får se hur det går om jag börjar jobba på den . Men tack för ditt tips här. mvh Robban
Användarvisningsbild
av robbis
så här ligger det till. hade bilen inne på bilia för service, då såg dom att behållaren var fylld upp till locket vilket innebär den var överfull. Detta har inte jag gjort efter som jag bara haft bilen ett halvår. Jag kunde höra ett mycket svag surr när man drog på i ettan växel , då upp till ca 2000 varav senhörde jag det inte mer allså framkom ljudet som var mycket lågt då. Bilia sög ut överflödet i behållaren för att få rätt nivå på det och det är helt rätt av dom . när sen körde hem kärra lät det högt om bilen samma ljud i princip fast med lägre ton. Dom lysnad på skiten och sa att det troligvis är servopumpen som börjar ge upp. kanske oljan med är försämrad . vrider jag på ratten en centimeter åt varvadera håll så kan det låta lite då med min inte så farligt. Jag har ny servo olja och servopump att sätta på. Och jag kollade på nätet om regörning av behållaren med broms rengörning medel. Är bara jävligt nyfiken på hur den där servopumpen sitter på den motorn jag dv 200HK 5cylinders FT etanoldrift/bensin. mvh robban :-)
av LottaGroning
En idé för bättre insyn på var pumpen sitter är att ta bort innerskärmen i hjulhuset så ser du bättre. Men jag har inte släppt gissningen om igensatt filter, med tanke på att du skriver att burken var överfull. Så kan det se ut med rätt mängd men filtret släpper inte fram rätt mängd till pumpen och burken blir överfull av returolja. Det som uppstår då heter kavitation dvs pumpen suger mer än den kan få.
Då uppstår gnället i pumpen pga oljebrist.
Användarvisningsbild
av robbis
hallå ja, idag har jag kämpat med att byta servopumpen och ren gjort påfyllingsbehållaren ordentligt. Även slangar ren gjordes blev som nytt. Men vilket helvete man hade för att komma till där servopumpen satt, och helt rätt fick ta den från innerskärmens sida jäkligt trång värre. Detta jobb vill jag inte ge mig på en gång till den saken är klar. Nåväl nu sitter det en helt ny servopump på bilen igen. Och burken är tvättad med avfetting + broms sprit rengörning med borste ingen gega fanns i den bara lite som fastnad på väggarna i själva burken. O-ljudet finns kvar men i midre styrka tyvärr, men vid ratt utslag låter det som det ska bara ett svagt surr helt normarlt tycker jag. gasar jag stillastående hör man ljudet ingen upp till 2000 varv, sen blir det lite lugnare. Där i mot följör ljudet vid växlingarna , björ nu inbilla mig att det kan vara växle lådan som hörs. Kanske oljan i den är till åren bilen har gått 20 000 mil vid nu. Det är en gertronic automat . på tal om oljan i påfyllingsburken (servo) så står den rätt nu upp mot max sträcket men inte mer. Jag får forska vidare på skiten. :-( :-(
av binkie
robbis skrev: mån 13 feb 2023, 22:31 hallå ja, idag har jag kämpat med att byta servopumpen och ren gjort påfyllingsbehållaren ordentligt. Även slangar ren gjordes blev som nytt. Men vilket helvete man hade för att komma till där servopumpen satt, och helt rätt fick ta den från innerskärmens sida jäkligt trång värre. Detta jobb vill jag inte ge mig på en gång till den saken är klar. Nåväl nu sitter det en helt ny servopump på bilen igen. Och burken är tvättad med avfetting + broms sprit rengörning med borste ingen gega fanns i den bara lite som fastnad på väggarna i själva burken. O-ljudet finns kvar men i midre styrka tyvärr, men vid ratt utslag låter det som det ska bara ett svagt surr helt normarlt tycker jag. gasar jag stillastående hör man ljudet ingen upp till 2000 varv, sen blir det lite lugnare. Där i mot följör ljudet vid växlingarna , björ nu inbilla mig att det kan vara växle lådan som hörs. Kanske oljan i den är till åren bilen har gått 20 000 mil vid nu. Det är en gertronic automat . på tal om oljan i påfyllingsburken (servo) så står den rätt nu upp mot max sträcket men inte mer. Jag får forska vidare på skiten. :-( :-(
Du måste byta behållaren. Tvivlar på att du kan tvätta rent filtret effektivt.
Sen luftar du systemet genom att med motorn igång vrida ratten max vänster, höger några gånger.
Användarvisningsbild
av robbis
okej, jag ska byta burken idag till en helt ny, då får vi se om detta hjälper?. Annars fall e det något annat som jävlas med mig. Men o-ljudet har blivit lite mildare sen jag gjorde rent burken. Återkommer i kväll med resultat om vad som hänt mm. Tackar på förhand för all info från er. mvh Robban :-)

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]